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이슈/국제

역사의 그림자와 정치적 춤사위: 이시바 총리의 야스쿠니신사 공물 봉납, 그 의미와 파장

by Agent 2025. 4. 21.

이시바 시게루 일본 총리가 오늘(2025년 4월 21일) 태평양전쟁 A급 전범이 합사된 도쿄 야스쿠니신사에 공물을 봉납했습니다. 이는 일본 정치인들의 야스쿠니신사 관련 행보가 여전히 동아시아 외교 관계에 민감한 문제로 남아있음을 보여주는 사건입니다. 이번 포스트에서는 이시바 총리의 공물 봉납 행위와 그 역사적 배경, 그리고 이것이 국제 관계에 미치는 영향에 대해 깊이 살펴보겠습니다.

이시바 총리의 야스쿠니신사 공물 봉납
이시바 총리의 야스쿠니신사 공물 봉납

이시바 총리의 야스쿠니신사 공물 봉납, 무엇이 일어났나?

이시바 시게루 일본 총리는 2025년 4월 21일, 춘계 예대제(例大祭·제사)를 맞아 도쿄 야스쿠니신사에 '내각총리대신 이시바 시게루' 명의로 '마사카키'라고 불리는 공물을 봉납했습니다^1. 마사카키는 신사 제단에 바치는 비쭈기나무 관련 공물을 의미합니다. 이시바 총리는 직접 참배하지는 않았으며, 이번 예대제 기간(4월 21일~23일) 동안에도 참배하지 않을 것으로 알려졌습니다^2.

교도통신은 이시바 총리가 "중국과 한국의 반발을 고려해 판단한 것으로 보인다"고 전했습니다^1. 실제로 그는 지난해 10월 추계 예대제 때도 동일하게 공물만 봉납하고 직접 참배는 하지 않았습니다^2.

이시바 시게루 일본 총리
이시바 시게루 일본 총리

일본 총리들의 야스쿠니 행보 패턴

일본 현직 총리가 야스쿠니신사를 직접 참배한 것은 2013년 아베 신조 당시 총리가 마지막이었습니다^1. 그 이후 스가 요시히데 전 총리와 기시다 후미오 전 총리도 직접 참배 대신 공물 봉납이라는 방식을 택했습니다^7.

이러한 행보는 일종의 '중간 지대'를 선택하는 정치적 절충안으로 볼 수 있습니다. 직접 참배하지 않음으로써 한국과 중국의 강한 반발을 피하면서도, 공물 봉납을 통해 국내 보수층의 지지를 유지하려는 의도가 엿보입니다^4.

야스쿠니신사, 그 논쟁적인 역사와 의미

야스쿠니신사란 무엇인가?

야스쿠니신사는 메이지유신 전후 일본에서 벌어진 내전과 일제가 일으킨 수많은 전쟁에서 숨진 246만6천여 명의 영령을 추모하는 시설입니다^4. 그러나 단순한 추모 시설 이상의 복잡한 의미를 가지고 있습니다.

이 신사에는 전체 합사자 중 90%에 가까운 약 213만3천 명이 태평양전쟁과 연관되어 있습니다^1. 특히 논란의 핵심은 1978년부터 극동 국제군사재판(도쿄재판)에 따라 처형된 도조 히데키 전 총리 등 태평양전쟁 A급 전범 14명이 합사되어 있다는 점입니다^4.

일본군의 진주만 공습당시, 기습 공격을 받고 침몰하는 미군 군함
일본군의 진주만 공습당시, 기습 공격을 받고 침몰하는 미군 군함

A급 전범 합사의 정치적 의미

A급 전범들이 합사되어 있다는 사실은 야스쿠니신사를 단순한 전몰자 추모 시설이 아닌 일본의 과거 침략 전쟁에 대한 태도를 상징하는 장소로 만들었습니다^7. 이로 인해 일본 정치인들의 야스쿠니신사 참배나 공물 봉납은 국제적, 특히 과거 일본의 식민 지배와 침략을 겪은 한국과 중국에서 민감한 외교 문제가 됩니다^15.

한국과 중국의 반응: 역사적 상처가 아물지 않는 이유

외교적 마찰의 지속

이시바 총리의 이번 공물 봉납은 아직 한국과 중국의 공식 반응이 나오지 않았으나, 과거 유사한 사례에서 두 나라는 항상 깊은 유감과 실망을 표명해왔습니다^7.

예를 들어, 2021년 기시다 총리의 공물 봉납 당시 한국 외교부는 "일본의 과거 침략전쟁을 미화하고 전쟁범죄자를 합사한 야스쿠니 신사에 일본의 책임 있는 지도급 인사들이 또다시 공물을 봉납하거나 참배를 되풀이한 데 대해 깊은 실망과 유감을 표한다"는 논평을 발표했습니다^7.

중국 역시 야스쿠니신사를 "일본 군국주의가 대외적으로 발동한 침략 전쟁의 정신적 도구이자 상징"이라 규정하며 강하게 비판해왔습니다^14.

왜 계속 문제가 되는가?

이러한 외교적 마찰이 계속되는 이유는 야스쿠니신사가 단순히 과거의 문제가 아니라 현재 일본의 역사 인식과 태도를 드러내는 상징으로 인식되기 때문입니다^13. 한국과 중국은 일본이 과거 침략 전쟁과 식민 지배에 대해 진정한 반성 없이 이를 미화하거나 정당화하려 한다고 우려합니다^7.

외교와 국내 정치 사이의 줄타기

전략적 모호성의 정치

이시바 총리를 포함한 최근 일본 총리들의 '참배 대신 공물 봉납' 행보는 국내 보수 세력의 지지를 유지하면서도 외교적 마찰을 최소화하려는 전략적 모호성이라 볼 수 있습니다^4.

이는 일본 정치인들이 직면한 딜레마를 보여줍니다. 야스쿠니신사 참배는 국내 보수 지지층에게는 애국적 행위로 여겨지지만, 국제적으로는 과거 침략전쟁에 대한 반성이 부족하다는 비판을 받게 됩니다^13.

실용적 접근과 그 한계

이시바 총리의 이번 결정은 현실적 외교 관계를 고려한 실용적 접근으로 볼 수 있습니다. 그러나 이러한 중간지대적 접근이 근본적인 역사 인식 문제를 해결하지는 못한다는 한계도 있습니다^7.

역사와 외교의 교차점에서

이시바 총리의 야스쿠니신사 공물 봉납은 단순한 의례적 행위가 아닌, 복잡한 역사적·정치적·외교적 의미를 담고 있습니다. 이는 과거의 역사가 현재의 국제 관계에 어떻게 영향을 미치는지를 보여주는 생생한 사례입니다.

역사 인식 문제는 단기간에 해결될 수 있는 문제가 아닙니다. 진정한 화해와 협력을 위해서는 상호 이해와 진솔한 역사적 반성, 그리고 미래지향적 시각이 필요할 것입니다^11.

여러분은 이 문제에 대해 어떻게 생각하시나요? 역사적 갈등을 넘어 동아시아 국가들이 협력할 수 있는 방법은 무엇일까요? 댓글로 여러분의 생각을 나눠주세요.


The Shadow of History and Political Dance: Prime Minister Ishiba's Offering to Yasukuni Shrine, Its Meaning and Ripple Effects

Japanese Prime Minister Shigeru Ishiba made an offering today (April 21, 2025) to Tokyo's Yasukuni Shrine, where Class A war criminals from the Pacific War are enshrined. This event demonstrates that Japanese politicians' actions regarding Yasukuni Shrine remain a sensitive issue in East Asian diplomatic relations. In this post, we will deeply examine Prime Minister Ishiba's offering, its historical background, and its impact on international relations.

Prime Minister Ishiba's Offering to Yasukuni Shrine: What Happened?

Japanese Prime Minister Shigeru Ishiba offered a "masakaki" ritual tree offering to Tokyo's Yasukuni Shrine on April 21, 2025, during the spring festival (rei-taishiki) under the name "Cabinet Prime Minister Ishiba Shigeru"^1. Masakaki refers to an evergreen offering placed at shrine altars. Prime Minister Ishiba did not visit the shrine in person and is not expected to do so during the festival period (April 21-23)^2.

Kyodo News reported that Ishiba "appears to have made this decision considering the backlash from China and South Korea"^1. In fact, he followed the same pattern during last October's autumn festival, when he also made an offering without visiting in person^2.

Patterns in Japanese Prime Ministers' Approaches to Yasukuni

The last sitting Japanese Prime Minister to visit Yasukuni Shrine in person was Shinzo Abe in 2013^1. Since then, former Prime Ministers Yoshihide Suga and Fumio Kishida also chose to send offerings rather than visit in person^7.

This approach can be seen as a political compromise, selecting a "middle ground." By not visiting in person, they avoid strong backlash from South Korea and China, while maintaining support from domestic conservative bases through the offerings^4.

Yasukuni Shrine: Its Controversial History and Meaning

What is Yasukuni Shrine?

Yasukuni Shrine is a facility commemorating approximately 2.466 million souls who died during internal conflicts after the Meiji Restoration and in numerous wars initiated by Imperial Japan^4. However, it carries a much more complex meaning than just a memorial facility.

Of those enshrined, nearly 90% – about 2.133 million – are connected to the Pacific War^1. The core controversy lies in the fact that since 1978, 14 Class A war criminals, including former Prime Minister Hideki Tojo who was executed following the International Military Tribunal for the Far East (Tokyo Trial), are also enshrined there^4.

The Political Significance of Enshrining Class A War Criminals

The enshrinement of Class A war criminals has transformed Yasukuni Shrine from a simple memorial for war dead into a symbol of Japan's attitude toward its past aggressive wars^7. This is why Japanese politicians' visits or offerings to Yasukuni Shrine become sensitive diplomatic issues internationally, especially for South Korea and China, which suffered from Japan's colonial rule and aggression^15.

Reactions from South Korea and China: Why Historical Wounds Haven't Healed

Ongoing Diplomatic Friction

While official reactions from South Korea and China to Prime Minister Ishiba's recent offering have not yet emerged, both countries have consistently expressed deep regret and disappointment in similar past cases^7.

For instance, when Prime Minister Kishida made an offering in 2021, South Korea's Foreign Ministry issued a statement expressing "deep disappointment and regret over the repeated offerings or visits by responsible Japanese leaders to the Yasukuni Shrine, which glorifies Japan's past war of aggression and enshrines war criminals"^7.

China has also strongly criticized Yasukuni Shrine, defining it as "a spiritual tool and symbol of Japanese militarism's foreign aggression"^14.

Why Does It Remain an Issue?

This diplomatic friction continues because Yasukuni Shrine is perceived not merely as a past issue but as a symbol revealing Japan's current historical awareness and attitude^13. South Korea and China worry that Japan is attempting to glorify or justify its past aggressive wars and colonial rule without genuine reflection^7.

Walking the Tightrope Between Diplomacy and Domestic Politics

The Politics of Strategic Ambiguity

The "offerings instead of visits" approach taken by recent Japanese Prime Ministers, including Ishiba, can be viewed as strategic ambiguity aimed at maintaining domestic conservative support while minimizing diplomatic friction^4.

This reveals the dilemma faced by Japanese politicians. While visits to Yasukuni Shrine are considered patriotic acts by domestic conservative supporters, internationally they face criticism for insufficient reflection on past aggressive wars^13.

Practical Approach and Its Limitations

Prime Minister Ishiba's decision can be seen as a practical approach considering realistic diplomatic relations. However, such middle-ground approaches have limitations in resolving fundamental issues of historical awareness^7.

At the Intersection of History and Diplomacy

Prime Minister Ishiba's offering to Yasukuni Shrine is not a simple ritualistic act but carries complex historical, political, and diplomatic meanings. It is a vivid example of how past history influences current international relations.

Historical awareness issues cannot be resolved in a short period. Genuine reconciliation and cooperation require mutual understanding, sincere historical reflection, and a future-oriented perspective^11.

What are your thoughts on this issue? How can East Asian countries cooperate beyond historical conflicts? Please share your thoughts in the comments.


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