던전앤파이터 세계관을 바탕으로 한 하드코어 액션 RPG '퍼스트 버서커: 카잔'이 게이머들의 시선을 사로잡고 있습니다. 넥슨이 야심차게 선보인 이 콘솔 패키지 게임은 과연 전 세계 게이머들의 마음을 사로잡을 수 있을까요? 얼리 액세스부터 뜨거운 반응을 얻고 있는 '카잔'의 모든 것을 심층 분석해보겠습니다.
넥슨의 새로운 도전: 던파 IP의 진화
게임 역사에 남는 레거시를 향한 야망
넥슨은 단순한 온라인 게임 개발사를 넘어서고자 합니다. "100년 뒤 위키백과에서 한국의 온라인 게임 개발사 중 하나로 쓰여지는 것보다, 게임 역사에 영향을 준 명작들을 개발했다는 각주를 어깨에 얹고 싶어 합니다. 각주 아래에는 던전앤파이터라는 단어를 새기고 싶어요."
'카잔'은 '던파 모바일', 'DNF Duel'에 이은 세 번째 IP 확장 시도로, 완전한 싱글플레이 소울라이크 액션 RPG라는 점에서 기존 넥슨 게임과는 완전히 다른 접근방식을 취하고 있습니다. 넥슨은 이 게임을 통해 액션성과 기술력을 콘솔 시장에서 검증받겠다는 강한 의지를 보여주고 있으며, 특히 서구권 게이머들에게 '게임성'으로 어필하려는 전략을 구사하고 있습니다.
격렬한 전투와 하드코어 액션: 카잔의 핵심
소울라이크의 정수를 담아낸 전투 시스템
'카잔'의 진정한 매력은 바로 액션에 있습니다. 약공격, 강공격, 모으기 공격부터 회피, 막기, 반격까지 다양한 액션과 무기별 특화된 스킬이 전투의 깊이를 더합니다. 기력 관리가 중요한 소울라이크 장르의 특성을 살리면서도, 레벨업과 장비 획득을 통해 플레이어가 점차 액션의 쾌감을 느낄 수 있도록 설계되었습니다.
속도감과 묵직함의 절묘한 조화
전투 템포는 "소울보다는 빠르지만 속도의 아드레날린을 느낄 정도로 빠르지는 않은" 미들 템포로, 갓 오브 워와 비슷한 속도감을 제공합니다. "소울라이크 치고 상당히 속도감이 있어... 인왕 이쪽이랑 좀 더 비슷해"라는 평가처럼, 묵직함과 속도감을 동시에 갖춘 전투 시스템이 플레이어에게 긴장감과 몰입감을 선사합니다.
다양한 무기와 전투 스타일
게임은 한손도끼와 한손검 조합의 도부, 양손검, 창 세 가지 무기를 제공하며, 각 무기마다 요구 능력치와 플레이 스타일이 완전히 다릅니다. 이러한 다양성은 플레이어가 자신의 취향에 맞는 플레이 방식을 선택할 수 있게 해줍니다.
도전적인 보스전
'카잔'의 하이라이트는 단연 보스전입니다. 다양한 개성을 가진 보스들은 각기 다른 전략을 요구하며, 플레이어에게 치열한 도전을 제공합니다. "심지어 얘들한테 원투 훅 맞지 체력 쭉쭉 정신 못 차려... 소울 게임 주인공 누구야? 유저? 노노 보스잖아"라는 표현처럼, 보스들의 압도적인 존재감이 게임의 재미를 한층 끌어올립니다.
카잔의 빛나는 장점들
뛰어난 액션성과 손맛
'카잔'의 핵심은 액션이며, 그 감각이 매우 좋은 수준으로 평가받고 있습니다. 다양한 공격 및 방어 방법과 강력한 스킬들이 전투에 깊이를 더하고, 플레이어에게 진정한 액션 게임의 재미를 선사합니다.
안정적인 최적화와 깔끔한 마감
최적화 측면에서도 높은 평가를 받고 있습니다. "최적화도 좋은 데다가 짜잘한 버그도 없었고 튕기는 문제도 없이 마감이 깔끔했습니다"라는 평가와 함께, 권장 사양보다 낮은 컴퓨터에서도 무리 없이 플레이가 가능하다는 점이 긍정적으로 언급됩니다. "고품질의 3D 카툰 렌더링 비주얼을 원활하게 즐길 수 있도록 공들인 최적화"가 게임의 강점으로 꼽힙니다.
독특한 비주얼
외곽선을 강조한 카툰풍 그래픽은 '카잔'만의 독특한 미학을 형성합니다. 다양한 환경과 오브젝트, 인물들이 조화롭게 어우러져 시각적인 즐거움을 선사합니다.
뜨거운 초반 반응
얼리 액세스 버전이 메타크리틱 80점대, 스팀 이용자 평가 '매우 긍정적(94% 추천)'을 기록하며 성공적인 출발을 보였습니다. 출시 직후 스팀 전 세계 판매 수익 기준 인기 순위 4위(한국 2위)를 기록하는 등 흥행 잠재력을 확실히 보여주고 있습니다.
던파 팬을 위한 향수 요소
"기존 던전앤파이터 유저들에게 향수를 일으킬만한 요소"도 곳곳에 숨겨져 있어, IP 팬들에게 또 다른 재미를 제공합니다. 던파의 세계관을 좋아하는 플레이어라면 이러한 요소들을 발견하는 재미도 쏠쏠할 것입니다.
충실한 게임 볼륨
노말 난이도 기준 약 40시간, 수집 요소와 회차 플레이까지 고려하면 60-70시간의 플레이 타임을 제공합니다. '진 엔딩' 기준으로는 80시간 내외의 볼륨을 자랑하여, 액션 RPG 장르 내에서 꽤 충실한 콘텐츠 양을 확보했습니다.
아쉬운 점들: 개선이 필요한 부분
단조로운 스토리와 유치한 대사
중심 이야기 자체는 나쁘지 않으나, 등장인물들의 대사 수준이 유치하고 캐릭터 묘사가 단순하여 몰입감을 저해한다는 지적이 있습니다. "스토리 라인이 다소 단조롭다"는 평가도 유사한 맥락에서 나오고 있습니다.
과도하게 복잡한 시스템
다양한 수집 요소와 아이템에 붙는 무작위 옵션들이 게임의 깊이에 비해 너무 많고 복잡하다는 의견이 있습니다. 특히 맵에 숨겨진 항아리 요정을 찾는 과정이 불편하고 게임 흐름을 방해한다는 지적이 있습니다.
보스 재활용과 부족한 수
게임 볼륨에 비해 보스의 수가 다소 부족하고, 일부 보스는 이전에 상대했던 보스의 변형에 그쳐 신선함이 떨어진다는 아쉬움이 있습니다. 더 다양하고 독창적인 보스 디자인이 있었다면 게임의 완성도가 한층 높아졌을 것입니다.
단순한 던전 기믹
점프 기능이 없어 플랫포밍 요소가 제한적이며, 이로 인해 던전 기믹이 단순하게 느껴질 수 있습니다. "던파를 할 때 마을에서 던전으로 가잖아, 딱 요거야 그냥"이라는 평가처럼, 던전 진행 방식이 다소 전통적이고 단순한 형태를 취하고 있습니다.
초보자 친화적이지 않은 난이도
'쉬움' 난이도가 존재하지만, 실제로는 초보자가 체감할 만큼 쉽지 않다는 의견이 있습니다. "초보자가 부담없이 할 수 있나... 솔직히 이대로 하게 하기 힘들 겁니다"라는 평가처럼, 난이도 설계에 개선의 여지가 있습니다.
과도한 함정 요소
맵 곳곳에 지나치게 많이 배치된 함정 요소가 게임의 흐름을 끊고 탐험의 즐거움을 저해한다는 지적이 있습니다. "함정이 너무 많아... 필드를 신용불량자로 만들면 어떻게 하냐, 믿음이 없어서 탐험을 못 하겠어"라는 표현은 이러한 불만을 잘 드러냅니다.
넥슨의 미래를 여는 이정표
글로벌 시장 도전
넥슨은 '카잔'을 통해 액션성과 기술력을 콘솔 시장에서 인정받고, '던파' 인지도가 낮은 서구권 시장에서도 성공을 거두기를 기대하고 있습니다. 이는 한국 게임사의 글로벌 경쟁력 강화라는 측면에서도 중요한 시도입니다.
지속적인 업데이트 계획
정식 출시 이후에도 지속적인 패치와 업데이트를 통해 콘텐츠를 확장하고 이용자 의견을 반영할 계획입니다. 5월과 6월에는 무료 신규 콘텐츠 추가가 예정되어 있어, 게임의 수명과 깊이가 더욱 확장될 것으로 기대됩니다.
넥슨의 새로운 방향성
"이 퍼스트 버서커 카잔이 한국 게임의 레거시가 되고 게임 역사에 한 획을 그을 작품은 아마 아닐 겁니다. 그렇지만 카잔으로 보여준 방향은 확실히 옳다고 느꼈어요." 이처럼 '카잔'은 넥슨의 미래 게임 개발 방향에 중요한 이정표가 될 수 있으며, 앞으로 더 발전된 형태의 게임들이 등장할 토대를 마련했다고 볼 수 있습니다.
결론: 도전과 성장의 시작점
'퍼스트 버서커: 카잔'은 넥슨이 '던파' IP를 기반으로 콘솔 시장에 야심차게 도전하는 하드코어 액션 RPG입니다. 뛰어난 액션성과 최적화, 충실한 볼륨으로 긍정적인 초반 평가를 얻고 있지만, 스토리 및 대사, 과도한 시스템, 일부 콘텐츠 부족 등 개선해야 할 부분도 분명히 존재합니다.
현재 얼리 액세스를 통해 확인된 문제점들이 정식 출시와 지속적인 업데이트를 통해 보완된다면, '카잔'은 넥슨의 새로운 성장 동력이자 한국 게임의 글로벌 경쟁력을 입증하는 작품으로 자리매김할 수 있을 것입니다. 액션 RPG 팬이라면 한 번쯤 체험해볼 만한 가치가 있는 게임임이 분명합니다.
여러분은 '퍼스트 버서커: 카잔'을 플레이해볼 계획이 있으신가요? 어떤 무기를 선택해 카잔의 모험을 시작하고 싶으신가요? 댓글로 여러분의 생각을 공유해주세요!
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The Feast of Action and Challenge: Complete Analysis of Nexon's New Venture 'First Berserker: Khazan'
The hardcore action RPG 'First Berserker: Khazan,' based on the Dungeon & Fighter universe, is capturing gamers' attention. Will this ambitious console package game from Nexon win the hearts of gamers worldwide? Let's dive deep into everything about 'Khazan,' which has been generating hot reactions since its early access.
Nexon's New Challenge: Evolution of the DNF IP
Ambition to Leave a Legacy in Gaming History
Nexon aims to go beyond being just an online game developer. "Rather than being written as just one of Korea's online game developers in Wikipedia 100 years later, they want to have a footnote on their shoulder saying they developed masterpieces that influenced gaming history. They want to engrave the words 'Dungeon & Fighter' under that footnote."
'Khazan' is Nexon's third attempt at IP expansion following 'DNF Mobile' and 'DNF Duel,' taking a completely different approach from Nexon's existing games as a full single-player soullike action RPG. Through this game, Nexon shows a strong determination to prove their action gameplay and technical prowess in the console market, particularly employing a strategy to appeal to Western gamers through 'gameplay.'
Intense Combat and Hardcore Action: The Core of Khazan
Combat System Capturing the Essence of Soullike Games
The true charm of 'Khazan' lies in its action. From light attacks, heavy attacks, and charged attacks to dodging, blocking, and countering, various actions and weapon-specific skills add depth to combat. While maintaining the stamina management characteristic of the soullike genre, the game is designed to allow players to gradually feel the satisfaction of action through leveling up and equipment acquisition.
Perfect Balance Between Speed and Weight
The combat tempo offers a middle tempo that is "faster than Souls but not fast enough to feel the adrenaline of speed," providing a pace similar to God of War. As one review states, "It has considerable speed for a soullike... more similar to Nioh," the combat system delivers both weight and speed, providing players with tension and immersion.
Diverse Weapons and Combat Styles
The game offers three types of weapons: dual weapons (one-handed axe and sword combination), two-handed sword, and spear, each requiring different ability stats and completely different play styles. This diversity allows players to choose a play style that suits their preferences.
Challenging Boss Fights
The highlight of 'Khazan' is undoubtedly the boss battles. Bosses with diverse personalities demand different strategies, providing players with intense challenges. As one player expressed, "Getting one-two punched by them, health dropping rapidly, can't regain composure... Who's the protagonist in a Soul game? The player? No, no, it's the boss," the overwhelming presence of bosses elevates the game's fun to another level.
Khazan's Shining Strengths
Excellent Action and Combat Feel
The core of 'Khazan' is its action, which is rated as very good quality. Various attack and defense methods and powerful skills add depth to combat, delivering genuine action game fun to players.
Stable Optimization and Polished Finish
It also receives high marks for optimization. "The optimization is good, there were no minor bugs, and no crashing issues, resulting in a clean finish," and it's noted that the game can be played without issues even on computers below the recommended specifications. "Careful optimization to smoothly enjoy high-quality 3D cartoon rendering visuals" is cited as one of the game's strengths.
Unique Visual Style
The cartoon-style graphics with emphasized outlines form 'Khazan's' unique aesthetic. Various environments, objects, and characters harmoniously come together to provide visual pleasure.
Hot Initial Reception
The early access version recorded Metacritic scores in the 80s and Steam user reviews as 'Very Positive (94% recommended),' marking a successful start. It ranked 4th globally (2nd in Korea) in Steam sales revenue immediately after release, clearly showing its commercial potential.
Nostalgic Elements for DNF Fans
"Elements that evoke nostalgia for existing Dungeon & Fighter users" are hidden throughout, providing additional enjoyment for IP fans. Players who enjoy the DNF universe will find discovering these elements quite entertaining.
Substantial Game Volume
The game offers about 40 hours of playtime on normal difficulty, and considering collection elements and replays, 60-70 hours of content. Based on the 'true ending,' it boasts a volume of around 80 hours, securing a fairly substantial amount of content within the action RPG genre.
Areas for Improvement
Monotonous Story and Immature Dialogue
While the central story itself isn't bad, there are criticisms that the level of dialogue between characters is childish and character descriptions are simplistic, hindering immersion. The assessment that "the storyline is somewhat monotonous" comes from a similar context.
Excessively Complex Systems
There are opinions that the various collection elements and random options attached to items are too numerous and complicated compared to the depth of the game. In particular, there are criticisms that the process of finding jar fairies hidden in maps is inconvenient and disrupts the game flow.
Boss Recycling and Insufficient Numbers
There's disappointment that the number of bosses is somewhat lacking compared to the game volume, and some bosses are merely variations of previously encountered ones, lacking freshness. More diverse and creative boss designs would have enhanced the game's quality.
Simple Dungeon Mechanics
The lack of a jump function limits platforming elements, making dungeon mechanics feel simple. As one review states, "It's just like going from town to dungeon in DNF, just that," the dungeon progression takes a somewhat traditional and simple form.
Difficulty Not Beginner-Friendly
While there is an 'easy' difficulty, there are opinions that it's not actually easy enough for beginners to notice the difference. As one assessment puts it, "Can beginners play without burden... honestly, it will be difficult for them to play as is," there's room for improvement in difficulty design.
Excessive Trap Elements
There are criticisms that trap elements excessively placed throughout maps break the flow of the game and hinder the joy of exploration. The expression "There are too many traps... how can you make the field a credit defaulter, I can't explore because I have no trust" well illustrates this complaint.
A Milestone Opening Nexon's Future
Challenge to the Global Market
Through 'Khazan,' Nexon hopes to gain recognition for its action gameplay and technical prowess in the console market, and achieve success even in Western markets where 'DNF' has low awareness. This is also an important attempt in terms of strengthening the global competitiveness of Korean game companies.
Continuous Update Plans
Even after the official release, there are plans to expand content and reflect user opinions through continuous patches and updates. Free new content additions are scheduled for May and June, which is expected to extend the game's lifespan and depth further.
Nexon's New Direction
"This First Berserker Khazan probably won't be a legacy of Korean games or a work that makes history. However, the direction shown through Khazan definitely feels right." In this way, 'Khazan' can be an important milestone for Nexon's future game development direction, laying the foundation for more evolved forms of games to appear in the future.
Conclusion: Starting Point of Challenge and Growth
'First Berserker: Khazan' is a hardcore action RPG where Nexon ambitiously challenges the console market based on the 'DNF' IP. While it's receiving positive initial evaluations for its excellent action, optimization, and substantial volume, there are clearly areas for improvement such as story and dialogue, excessive systems, and lack of some content.
If the issues identified through early access are complemented through the official release and continuous updates, 'Khazan' could establish itself as Nexon's new growth engine and a work that proves the global competitiveness of Korean games. It's definitely a game worth experiencing for action RPG fans.
Do you plan to play 'First Berserker: Khazan'? Which weapon would you like to choose to start Khazan's adventure? Share your thoughts in the comments!
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