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이슈

8년의 기다림, 마침내 펼쳐진 판타지 세계: 넥슨 '마비노기 모바일' 완전 분석

by Agent 2025. 3. 27.

1천억원 개발비, 8년의 기다림을 뚫고 마침내 출시된 넥슨의 '마비노기 모바일'이 모바일 MMORPG 시장에 새로운 활력을 불어넣을 수 있을까요? 원작의 감성과 모바일의 편의성이 만난 이 게임의 모든 것을 살펴봅니다.

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추억의 귀환, 모바일로 돌아온 '마비노기'의 세계

2004년 출시되어 많은 이들의 추억 속에 자리잡은 PC MMORPG '마비노기'가 마침내 모바일 플랫폼으로 돌아왔습니다. 넥슨이 1천억원 이상의 개발비를 투입하고 8년이라는 긴 개발 기간을 거쳐 2025년 3월 27일, 드디어 '마비노기 모바일'을 출시했습니다1. 2017년 넥슨의 '마비노기' 쇼케이스 행사에서 처음 공개된 이후 국내 게임쇼 지스타(G-STAR)에도 여러 번 출품됐으나, 계속해서 출시 일정이 연기되어 오다가 8년 만에 빛을 보게 된 것입니다15.

원작의 감성을 품은 모바일 세계

게임을 시작하면 가장 먼저 눈에 띄는 것은 마비노기의 상징과도 같은 마스코트 캐릭터 '나오'와 정감 있는 분위기의 시골 마을 '티르 코네일'입니다9. 산뜻한 분위기로 편곡된 익숙한 배경음악들은 원작을 플레이했던 이들에게 따뜻한 향수를 불러일으키며, 새로운 이용자들에게도 편안한 첫인상을 선사합니다9. 특히 원작 메인스트림 시나리오 중 하나인 '여신강림'을 기반으로 한 세계관과 '마비노기 영웅전'의 익숙한 지역과 인물들이 등장하여 마비노기 세계관의 확장된 경험을 제공합니다1013.

김동건 데브캣 대표 겸 '마비노기 모바일' 디렉터는 "마비노기가 가지는 마비노기만의 감성과 낭만은 반드시 이어가야 할 소중한 핵심 가치"라며 "예전의 마비노기가 추구하던 판타지 세계의 삶을 모바일 환경에 재구성했다"고 게임을 소개했습니다13. 또한 "20년 전 '마비노기'가 처음 공개될 때만 해도 MMORPG를 핸드폰으로 즐긴다는 것은 상상하기 어려웠다"며 "이제 그 상상이 현실이 됐다"고 말했습니다5.

색다른 MMORPG, 생활과 소셜에 비중을 둔 '마비노기 모바일'

'마비노기 모바일'이 기존 한국식 MMORPG와 가장 크게 차별화되는 점은 바로 전투 외에도 다양한 생활 콘텐츠와 소셜 요소에 큰 비중을 두었다는 것입니다9. 아기자기한 디자인의 캐릭터로 나만의 개성을 표현하고 다른 이용자와 활발하게 상호작용할 수 있는 환경을 조성했습니다9.

방대한 생활 콘텐츠의 세계

'마비노기 모바일'에는 무려 20종의 생활 스킬이 구현되어 있습니다9. 나무 베기, 광석 캐기, 약초 채집, 낚시와 같은 채집 스킬부터 요리, 대장기술, 목공과 같은 제작 스킬까지 다양한 생활 콘텐츠가 준비되어 있어 전투 외에도 즐길 거리가 풍부합니다9. 이를 통해 수직적인 캐릭터 성장뿐만 아니라 자신만의 방식으로 게임을 즐길 수 있는 자유도를 제공합니다9.

특히 캠프파이어를 중심으로 한 커뮤니티 활동, 음식을 나눠 먹거나 악기를 연주하고 합주를 하는 등의 소셜 콘텐츠를 통해 이용자 간의 교류를 자연스럽게 유도하는 점이 인상적입니다11. 이는 단순히 전투와 레벨업만 반복하는 게임이 아닌, 가상 세계 속에서 다양한 경험을 쌓아가는 진정한 MMORPG의 즐거움을 추구한다고 볼 수 있습니다.

최적화된 모바일 경험

'마비노기 모바일'은 모바일 환경에 맞게 다양한 편의 기능을 제공합니다. 세로 화면에서의 플레이를 완벽하게 지원하여 게임 중에도 메신저로 채팅을 주고받기 쉽게 최적화되어 있으며, 모바일 환경에서 창 모드로 게임을 띄우는 PIP 모드도 지원합니다9. 또한 PC와 모바일 간 크로스 플레이가 가능해 상황에 따라 적합한 디바이스로 게임을 즐길 수 있는 자유도를 제공합니다1011.

초심자 지원 프로그램, 나침반 기능, 성장 가이드 등 상세한 튜토리얼과 편의 시스템도 마련되어 있어 MMORPG가 처음인 이용자도 쉽게 적응할 수 있도록 배려했습니다1011.

익숙함과 아쉬움이 공존하는 게임 시스템

'마비노기 모바일'은 원작의 감성을 재현했지만, 게임 시스템 측면에서는 혁신보다는 익숙하고 안전한 길을 택했다는 평가를 받고 있습니다9.

클래스 시스템과 전투 메커니즘

원작 '마비노기'의 핵심이었던 자유로운 캐릭터 육성 시스템 대신 한국식 MMORPG에서 흔히 볼 수 있는 클래스 시스템을 도입했습니다9. 게임 시작 시 '전사', '궁수', '마법사', '힐러', '음유시인' 등 5개의 견습 클래스 중 하나를 선택하고, 이후 15개 전직 클래스 중 하나로 발전할 수 있습니다10. 전직 이후에도 다른 클래스 무기를 장착해 자유롭게 클래스를 전환할 수 있지만, 캐릭터가 직업의 콘셉트에 갇히는 느낌이 있다는 평가도 있습니다910.

전투 시스템도 새롭지 못하다는 평가가 있습니다. 적에게 강한 공격을 먹이면 '브레이크' 상태에 빠져 대미지가 더 잘 들어가는 식으로 나름의 전략성을 부여했지만, 결국에는 재사용 대기시간(쿨타임)이 차면 스킬을 난사하는 전형적인 모바일 MMORPG식 자동 전투 방식을 취하고 있습니다9. 모바일 환경에서의 조작감을 고려하면 어느 정도 단순화는 불가피하지만, 8년이라는 개발 기간과 1천억원이라는 개발비를 고려할 때 좀 더 혁신적인 요소가 부족하다는 아쉬움이 남습니다9.

과금 요소와 BM(비즈니스 모델)

'마비노기 모바일'은 아기자기한 겉모습과 달리 BM(수익모델)이 결코 가볍지만은 않은 게임입니다9.

확률형 아이템과 등급 시스템

캐릭터를 꾸미는 패션 아이템과 애완동물인 '펫'은 확률형 아이템 뽑기를 통해 얻어야 하며, 둘 다 캐릭터의 성능에 직접적인 영향을 미칩니다9. 모든 패션 아이템과 펫은 고급-레어-엘리트-에픽-전설 5개 등급으로 나뉘며, 상위 등급일수록 그 전 등급에 비해 월등히 높은 성능을 제공합니다9.

특히 최상위 등급인 '전설' 등급 패션 아이템은 뽑기로 획득 가능한 '에픽' 등급 아이템 2개를 합성하여 20% 확률로 얻을 수 있는 구조로, 상당한 과금을 유도할 수 있는 시스템이 마련되어 있습니다9. 다만 PvP(플레이어 간 전투) 등 직접적인 경쟁 요소는 없어, 과금 없이도 소셜 콘텐츠나 비전투 콘텐츠를 즐길 여지는 충분해 보입니다9.

서버 선택과 첫 발걸음

'마비노기 모바일'은 출시와 함께 데이안, 아이라, 던컨, 알리사, 메이븐, 라사, 칼릭스 등 7개 서버를 오픈했습니다12. 원작 팬들 사이에서는 '던컨' 서버가 전통적인 인기 서버로 언급되고 있어 친구들과 함께 플레이하려는 이용자라면 참고할 만한 정보입니다.

초보자라면 무소과금으로도 파티 플레이에 유리한 힐러나 보조형 딜러(궁수, 법사) 클래스를 선택하는 것이 추천됩니다. 게임 초반부터 다른 이용자들과 협력하며 플레이할 기회가 많고, 자원이 부족하더라도 충분히 제 역할을 할 수 있기 때문입니다.

기대와 우려가 공존하는 '마비노기 모바일'의 앞날

'마비노기 모바일'은 8년간의 개발 기간과 1천억원 이상의 개발비가 투입된 대형 프로젝트입니다13. 넥슨과 데브캣에게는 중요한 도전이자 기회가 될 것입니다.

새로운 도전과 기회

김동건 데브캣 대표는 "원작을 즐긴 이용자분들은 익숙한 부분도 있을 것이고 다르게 느껴지는 부분도 있을 것 같지만 궁극적으로 '마비노기'가 추구해온 판타지 세계에서의 삶을 모바일 환경에 맞춰 재구성하여 새로운 즐거움을 제공하는 것이 가장 큰 목표"라고 밝혔습니다13. 또한 "'마비노기'가 더 오랫동안 사랑받았으면 좋겠고 '마비노기'를 경험하지 못한 분들에게도 새롭게 받아들여지면 행복할 것 같다"고 포부를 전했습니다13.

출시 이후에도 4월부터 고난도 던전 '어비스'와 '레이드' 콘텐츠를 시작으로 '반호르', '이멘 마하' 등 신규 지역과 콘텐츠를 연내 순차적으로 업데이트할 계획을 밝혀, 장기적인 서비스를 위한 준비도 마쳤습니다3.

변화하는 게임 시장에서의 포지셔닝

최근 국내 게임업계는 해외 진출 등을 목적으로 PC 및 콘솔 플랫폼 기반 게임 제작을 늘리며 영역 확대에 힘쓰고 있습니다13. 그럼에도 불구하고 모바일 MMORPG 시장의 수요는 여전히 강세를 보이고 있어, '마비노기 모바일'의 성공 가능성도 충분히 있다고 볼 수 있습니다13.

특히 경쟁형 MMORPG가 주를 이루는 모바일 게임 시장에 소셜 요소와 생활 콘텐츠를 강조한 '마비노기 모바일'은 새로운 대안이 될 수 있을 것으로 기대됩니다.

결론: 원작의 감성, 모바일의 편의성

'마비노기 모바일'은 원작의 감성과 분위기를 모바일 환경에 맞게 재해석한 작품입니다. 20년 전 PC에서 구현했던 판타지 세계에서의 삶을 이제는 언제 어디서나 손안에서 즐길 수 있게 되었습니다. 비록 게임 시스템 측면에서 혁신보다는 안전한 선택을 했다는 아쉬움이 있지만, 전투 외에도 다양한 생활 콘텐츠와 소셜 요소를 강조한 점은 분명 기존 모바일 MMORPG와 차별화되는 강점입니다.

원작 '마비노기'를 경험했던 이용자들에게는 추억의 세계로 돌아가는 기회가, 새로운 이용자들에게는 따뜻하고 포근한 판타지 세계를 경험하는 첫 걸음이 될 '마비노기 모바일'. 지금 바로 시작해보는 것은 어떨까요?

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8 Years of Waiting, Fantasy World Finally Unfolds: A Complete Analysis of Nexon's 'Mabinogi Mobile'

Can Nexon's 'Mabinogi Mobile,' developed with a 100 billion KRW budget and released after 8 years of waiting, bring new vitality to the mobile MMORPG market? We examine everything about this game where the nostalgia of the original meets mobile convenience.

Return of Memories, 'Mabinogi' World on Mobile

The PC MMORPG 'Mabinogi,' which was released in 2004 and has remained in many people's memories, has finally returned to the mobile platform. Nexon invested over 100 billion KRW in development costs and after 8 long years of development, finally released 'Mabinogi Mobile' on March 27, 20251. First revealed at Nexon's 'Mabinogi' showcase event in 2017 and exhibited several times at the domestic game show G-STAR, the release date was repeatedly postponed until it finally saw the light after 8 years15.

Mobile World Embracing the Original's Sensibility

The first thing that catches your eye when starting the game is the mascot character 'Nao,' which is symbolic of Mabinogi, and the rustic village 'Tir Chonaill' with its affectionate atmosphere9. The familiar background music, rearranged with a fresh feel, evokes warm nostalgia for those who played the original while providing a comfortable first impression to new users9. In particular, the world view based on 'The Advent of the Goddess,' one of the mainstream scenarios of the original, and the appearance of familiar regions and characters from 'Vindictus' provide an expanded experience of the Mabinogi universe1013.

Kim Dong-gun, CEO of dev CAT and director of 'Mabinogi Mobile,' said, "Mabinogi's unique sensibility and romance are precious core values that must be continued," and added, "We have reconstructed the fantasy world life that Mabinogi pursued in a mobile environment"13. He also mentioned, "When 'Mabinogi' was first revealed 20 years ago, it was hard to imagine enjoying an MMORPG on a phone, but now that imagination has become reality"5.

A Different MMORPG, 'Mabinogi Mobile' Focusing on Life and Social Aspects

The biggest difference between 'Mabinogi Mobile' and traditional Korean MMORPGs is the significant emphasis placed on various life content and social elements beyond combat9. It creates an environment where you can express your individuality with cute character designs and actively interact with other users9.

A World of Extensive Life Content

'Mabinogi Mobile' implements as many as 20 different life skills9. From gathering skills such as woodcutting, mining, herb gathering, and fishing to crafting skills like cooking, blacksmithing, and carpentry, there are various life contents prepared so that there's plenty to enjoy besides combat9. This provides freedom to enjoy the game in your own way, not just through vertical character growth9.

Particularly impressive is how the game naturally encourages interaction between users through social content such as community activities centered around campfires, sharing food, playing instruments, and ensemble performances11. This can be seen as pursuing the true joy of an MMORPG, accumulating various experiences in a virtual world, rather than just repeating combat and leveling up11.

Optimized Mobile Experience

'Mabinogi Mobile' provides various convenience features tailored to the mobile environment. It perfectly supports play in portrait mode, making it easy to chat via messenger during gameplay, and also supports PIP mode for playing the game in a window in a mobile environment9. Cross-play between PC and mobile is also possible, providing the freedom to enjoy the game on the appropriate device depending on the situation1011.

Beginner support programs, compass functions, and growth guides are also provided to help even users new to MMORPGs adapt easily1011.

Game Systems Where Familiarity and Disappointment Coexist

While 'Mabinogi Mobile' recreates the sensibility of the original, it has been evaluated as choosing the familiar and safe path rather than innovation in terms of game systems9.

Class System and Combat Mechanism

Instead of the free character development system that was the core of the original 'Mabinogi,' it adopted the class system commonly found in Korean MMORPGs9. At the start of the game, you can choose one of five apprentice classes - 'Warrior,' 'Archer,' 'Mage,' 'Healer,' and 'Bard' - and later develop into one of 15 advanced classes10. Even after advancing, you can freely switch classes by equipping weapons from other classes, but some reviewers feel that characters are trapped in the concept of their profession910.

The combat system has also been criticized for not being innovative enough. Although it adds some strategy by having enemies enter a 'Break' state when hit with strong attacks, making them more vulnerable to damage, it ultimately follows the typical mobile MMORPG style of automatic combat where skills are spammed when their cooldown is ready9. While some simplification is inevitable considering the controls in a mobile environment, there's disappointment in the lack of more innovative elements considering the 8-year development period and 100 billion KRW development cost9.

Monetization Elements and Business Model

Despite its cute appearance, 'Mabinogi Mobile' has a business model that is by no means light9.

Gacha Items and Grade System

Fashion items for customizing characters and pets must be obtained through gacha (random draws), and both directly affect character performance9. All fashion items and pets are divided into five grades - Common, Rare, Elite, Epic, and Legendary - with higher grades providing significantly better performance than the previous grades9.

In particular, the highest 'Legendary' grade fashion items can be obtained with a 20% chance by synthesizing two 'Epic' grade items acquired through gacha, creating a system that can induce significant spending9. However, there are no direct competitive elements such as PvP (Player versus Player), so there seems to be plenty of room to enjoy social content or non-combat content without spending money9.

Server Selection and First Steps

With its release, 'Mabinogi Mobile' opened seven servers: Deian, Aira, Duncan, Alisa, Maven, Rasa, and Calix12. Among original fans, the 'Duncan' server is mentioned as a traditionally popular server, which is helpful information for users wanting to play with friends.

For beginners, it's recommended to choose classes like Healer or supportive DPS (Archer, Mage) that are advantageous for party play even without spending money. This is because there are many opportunities to cooperate with other users from the early stages of the game, and you can fulfill your role sufficiently even with limited resources.

The Future of 'Mabinogi Mobile' Where Expectations and Concerns Coexist

'Mabinogi Mobile' is a major project with an 8-year development period and over 100 billion KRW in development costs13. It will be an important challenge and opportunity for Nexon and dev CAT.

New Challenges and Opportunities

Kim Dong-gun, CEO of dev CAT, stated, "Users who enjoyed the original will find both familiar and different aspects, but ultimately, our biggest goal is to provide new enjoyment by reconstructing the fantasy world life that 'Mabinogi' has pursued to suit the mobile environment"13. He also expressed his aspiration that "I hope 'Mabinogi' will be loved for a longer time, and I would be happy if it is also newly accepted by those who haven't experienced 'Mabinogi' before"13.

Even after release, plans have been announced to sequentially update new regions and content such as the high-difficulty dungeon 'Abyss' and 'Raid' content starting in April, followed by new regions like 'Banhor' and 'Imen Maha' within the year, showing preparations for long-term service3.

Positioning in the Changing Game Market

Recently, the domestic game industry has been expanding its territory by increasing the production of PC and console platform-based games for overseas expansion and other purposes13. Nevertheless, the demand for the mobile MMORPG market remains strong, suggesting that 'Mabinogi Mobile' has a good chance of success13.

In particular, 'Mabinogi Mobile,' which emphasizes social elements and life content in a mobile game market dominated by competitive MMORPGs, is expected to be a new alternative13.

Conclusion: Original Sensibility, Mobile Convenience

'Mabinogi Mobile' is a work that reinterprets the sensibility and atmosphere of the original to suit the mobile environment. The fantasy world life implemented on PC 20 years ago can now be enjoyed anytime, anywhere in the palm of your hand. Although there is disappointment in choosing safety over innovation in terms of game systems, the emphasis on various life content and social elements beyond combat is clearly a strength that differentiates it from existing mobile MMORPGs.

'Mabinogi Mobile' offers an opportunity to return to the world of memories for users who experienced the original 'Mabinogi,' and a first step into experiencing a warm and cozy fantasy world for new users. Why not start right now?

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Citations:

  1. https://news.nate.com/view/20250206n25209
  2. https://www.reddit.com/r/korea/comments/153w2wm/video_games_to_play_in_korean/
  3. https://www.yna.co.kr/view/AKR20250206082200017
  4. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/15ohngi/missing_ragnarok_online_and_other_korean_mmos/
  5. https://m.yonhapnewstv.co.kr/news/AKR20250206151641922
  6. https://www.reddit.com/r/gamedev/comments/1jdyz7c/been_working_on_my_own_indie_mmorpg_for_9_years/
  7. https://www.yna.co.kr/view/AKR20250131081600017
  8. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/ggm6vl/why_the_obsession_with_free_mmos/
  9. https://www.yna.co.kr/view/AKR20250326139500017
  10. https://www.etnews.com/20250206000282
  11. https://v.daum.net/v/20250326152203912
  12. https://meeco.kr/news/40080320
  13. https://www.mk.co.kr/news/it/11261685
  14. https://www.yna.co.kr/view/AKR20241015065600017
  15. https://biz.sbs.co.kr/article/20000216416
  16. https://www.yna.co.kr/view/AKR20250218074000017
  17. https://www.newstong.co.kr/view3.aspx?seq=13517624&allSeq=27&txtSearch=&cate=0&cnt=-5&subCate=2&order=default&newsNo=2
  18. https://www.yna.co.kr/view/AKR20250324153400017
  19. https://news.nate.com/view/20250325n21729
  20. https://www.reddit.com/r/Mabinogi/comments/lzuxck/i_love_mabinogi_but_one_thing_i_really_dont_like/
  21. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/15tkmkl/veteran_players_who_left_the_mmo_you_spent_years/
  22. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/1bmoimh/the_thing_that_mmos_do_better_than_other_games/
  23. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/13dmyhs/which_mmos_do_you_believe_are_at_the_greatest/
  24. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/as17ld/this_sub_wants_a_paradox_the_popular_hardcore/
  25. https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/1i6ht4o/my_dream_game_is_a_maplestory_classic_spiritual/
  26. https://mabinogimobile.nexon.com/Main
  27. https://mabinogimobile.nexon.com/News/Notice/2749863
  28. https://www.digitaltoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=558923
  29. https://www.digitaltoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=558628
  30. https://zdnet.co.kr/view/?no=20250326094519

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