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이슈/사회

일본 청년들의 결혼관과 저출산 현상: 가치관 변화와 사회적 도전

by Agent 2025. 3. 23.

현대 일본 사회에서 젊은 세대의 결혼관과 저출산 문제는 단순한 통계 수치를 넘어 사회 전반의 변화를 보여주는 중요한 현상입니다. 일본의 청년들은 결혼과 출산에 대해 어떤 생각을 가지고 있으며, 그들의 선택은 어떤 사회적 맥락에서 이루어지고 있을까요? 저출산과 결혼 기피 현상의 이면에는 경제적 요인부터 가치관의 변화까지 다양한 요소가 복합적으로 작용하고 있습니다. 오늘은 일본 청년들의 결혼관과 저출산 현상에 대해 깊이 있게 살펴보겠습니다.

 

 

"취업과 주택 걱정 없다, 결혼만 안할 뿐" 일본의 젊은 청년들은 왜 결혼을 안할까?|혼자가 더

일본의 젊은 청년들이 결혼을 기피하는 이유는 **경제적 부담**이 적고, 대신 **취미와 개인적 행복**을 추구하기 때문입니다. 이들은 결혼과 출산에 대한 압박이 적어, 상대적으로 **자유롭고 긍

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일본의 저출산과 결혼 감소 트렌드

결혼에 대한 인식 변화

일본의 젊은 세대는 결혼에 대한 인식이 크게 변화하고 있습니다. 국립사회보장·인구문제연구소의 조사에 따르면, 18~34세 미혼자 중 '평생 결혼할 생각이 없다'고 답한 남성의 비율이 2010년 9.4%에서 2021년 17.3%로 두 배 가까이 증가했으며, 여성의 경우도 6.8%에서 14.6%로 두 배 이상 증가했습니다4. 이러한 변화는 결혼에 대한 가치관이 근본적으로 달라지고 있음을 보여줍니다.

또한 2008년에 '결혼을 하고 싶지 않다'는 20대 남성의 비율은 11.9%였지만, 이후 조사에서는 21.6%로 증가했습니다. 여성은 같은 기간 7.9%에서 12.9%로 소폭 증가했습니다. 흥미로운 점은 '빨리 결혼하고 싶다'고 답한 20대 남성의 비율은 감소한 반면, 여성은 증가했다는 것입니다. 이는 경제적 상황이 결혼관에 미치는 영향이 남녀 간에 다르게 나타날 수 있음을 시사합니다2.

 

저출산의 현실과 대응

일본의 저출산 문제는 심각한 수준이지만, 그럼에도 불구하고 한국보다는 나은 상황입니다. 2023년 기준 일본의 합계출산율은 1.26명으로, 같은 시기 한국의 0.78명보다 훨씬 높은 수준입니다. 일본 정부는 이러한 문제를 해결하기 위해 다양한 정책을 시행하고 있습니다.

예를 들어, 일본 정부는 2025년부터 3자녀 이상을 둔 가정에 소득과 관계없이 대학 수업료를 무상화하는 방안을 추진하고 있습니다6. 또한 2025년 1월부터는 저소득 세대를 대상으로 지급하는 '아동 부양 수당'을 셋째 자녀의 경우 인상하고, 수당을 받을 수 있는 소득 상한선도 상향 조정할 계획입니다6. 이러한 정책들은 저출산 문제를 해결하기 위한 일본 정부의 적극적인 노력을 보여줍니다.

일본 청년 세대의 가치관과 라이프스타일

'유토리 세대'와 '사토리 세대'의 등장

현대 일본 청년들의 가치관을 이해하기 위해서는 '유토리 세대'와 '사토리 세대'라는 개념을 살펴볼 필요가 있습니다. 유토리 세대는 1980년대 후반부터 1990년대에 태어난 일본 청년들을 지칭하는 용어로, 이들은 자유로움과 개인의 행복을 중시하며, 경제적 안정보다는 개인적 성장과 삶의 질에 더 집중하는 특징이 있습니다.

이들은 전통적인 일본의 고용 체제에서 벗어나려는 경향을 보이며, 다양한 경력과 직업을 탐색하고 자신에게 맞는 일을 찾는 것을 추구합니다8. 또한 전통적인 가족 구조에 대한 관념이 약화되어 결혼과 가족을 미루거나 선택하지 않는 경우가 많아졌습니다.

한편 '사토리 세대'는 삶의 중심을 성장이나 미래에서 찾지 않고, 지극히 개인적인 관심과 만족을 삶의 중심에 놓는 세대를 말합니다. 이들이 결혼과 연애를 하지 않는 이유는 결혼과 출산이 "필연적으로 책임을 낳고, 자신의 행복 범위를 넘어선 희생을 요구하기 때문"입니다9. 이러한 가치관의 변화는 일본 사회의 결혼과 출산율 저하에 직접적인 영향을 미치고 있습니다.

행복감과 결혼의 관계

흥미로운 점은 이러한 가치관의 변화가 실제 행복감과 어떤 관계를 맺고 있는지에 관한 연구 결과입니다. 일본 브랜드종합연구소가 일본인 24,970명을 대상으로 실시한 2024년 행복도 조사에 따르면, 미혼자(57.8점)는 기혼자(75.2점)보다 행복도가 14.7%p나 낮았고, 자녀가 없는 사람(60.3점)도 자녀가 있는 사람(71.6점)보다 11.3%p 낮았습니다10.

또한 행복을 느끼는 경우에 대한 질문에서는 '가족·가정'이 57.2%로 가장 많았고, '건강'이 39.2%, '취미·오락'이 37.4%로 나타났습니다. 반면 '연애'를 통해 행복을 느낀다는 응답은 10.5%에 그쳤습니다. 이는 결혼과 가족이 여전히 행복감의 중요한 원천임을 보여주는 결과입니다.

일본과 한국 청년의 결혼관 비교

경제적 부담과 결혼 의향

일본과 한국의 청년들은 결혼에 대한 경제적 부담을 다르게 인식하고 있습니다. KB금융그룹의 '2024 한국 1인가구 보고서'에 따르면, 결혼 의향이 있는 한국 청년 1인가구는 일본 청년 1인가구보다 '결혼자금 마련'이나 '주거 마련' 등의 경제적 부담을 더 크게 느끼고 있습니다5.

구체적으로, '결혼 자금 마련'을 결혼에 따른 가장 큰 어려움으로 예상한 비율이 한국 청년(73.1%)은 일본 청년(47.6%)보다 훨씬 높았습니다. '결혼해서 살 집 마련'에 대해서도 한국 청년(56.9%)이 일본 청년(22.9%)보다 두 배 이상 높은 우려를 표시했습니다. 이는 한국 청년들이 결혼에 있어 경제적 측면에서 더 큰 부담을 느끼고 있음을 보여줍니다.

결혼 의향과 배우자 선택 기준

흥미로운 점은 향후 결혼 의향 여부에 대한 질문에서 한국 청년 1인가구 중 7.2%, 일본 청년 1인가구 중 19.4%가 '향후에도 전혀 결혼할 생각이 없다'고 응답해 일본 청년의 비혼 의지가 더 강한 것으로 나타났다는 점입니다. 이는 경제적 부담만으로는 설명하기 어려운 부분으로, 문화적 가치관의 차이가 작용했을 가능성이 있습니다.

또한 배우자 선택 기준에서도 차이가 있었습니다. 한국과 일본의 청년 1인가구 모두 '성격', '가사·육아 태도', '업무 특성 이해', '취미' 순으로 중요하게 생각했지만, 한국 청년은 성격(90.6%), 가사·육아 태도(62.7%), 취미(38.8%) 등에 대해 일본 청년보다 더 중요하게 생각했습니다. 이는 한국 청년들이 배우자 선택에 있어 더 엄격한 기준을 가지고 있음을 보여줍니다.

빈집 문제와 인구 구조 변화

증가하는 빈집과 인구 감소

일본의 심각한 인구 감소는 '빈집 문제'로 가시화되고 있습니다. 2013년 현재 일본 전국의 빈집은 820만호, 빈집 비율은 13.5%에 이르며, 이는 계속 증가하고 있습니다. 노무라종합연구소의 보고서에 따르면, 일본의 빈집 비율은 2018년 16.9%, 2023년 21.1%, 2033년 30.4% 등으로 앞으로 점점 빠른 속도로 늘어날 것으로 전망되고 있습니다3.

이러한 현상이 발생하는 이유는 "인구가 줄어들고 있는 가운데 주택 수는 계속 증가하고, 빈집의 해체나 활용은 좀처럼 진행되지 않기 때문"입니다3. 예를 들어, 2003년부터 10년 동안 일본 수도권의 주택 수는 1800만호에서 2092만호로 늘었지만, 수도권 인구는 오히려 감소했습니다. 이는 인구 감소와 주택 공급 사이의 불균형이 심화되고 있음을 보여줍니다.

빈집 문제 해결을 위한 노력

일본 정부는 빈집 문제가 심각해지자 2014년 11월 '빈집 특별조처법'을 만들어 대응에 나섰습니다. 이 법에 따라 지자체들은 빈집을 강제철거하거나 소유자 확인을 위해 세금 정보를 활용할 수 있게 되었습니다. 또한 국토교통성은 18살 이하 자녀가 있는 보육 가구나 60살 이상 고령자들이 빈집에 입주할 경우, 집세를 보조하는 정책을 마련했습니다3.

지방자치단체들도 '빈집 활용'을 위해 다양한 방법을 시도하고 있습니다. 이바라키현 가사마시는 빈집을 등록해 사용을 원하는 사람들에게 중개해주는 '빈집 은행' 사업을 추진하고, 빈집 비율이 29%에 달하는 지바현 이스미시는 이사 온 사람들에게 교통비를 보조해주는 제도를 실시하고 있습니다3. 이러한 노력들이 빈집 문제 해결과 인구 감소 대응에 얼마나 효과적일지는 지켜볼 필요가 있습니다.

현실적인 결혼 인식과 경제적 요인

경제적 어려움과 결혼 기피

일본 청년들의 결혼 기피 현상에는 경제적 요인이 중요하게 작용하고 있습니다. 교제 상대가 있는 20~30대 남녀를 대상으로 '결혼하고 싶지 않은 이유'를 묻는 질문에 대해 다수인 63.4%가 "경제적 어려움"을 꼽았습니다. 특히 연 수입이 300만엔 이하인 저소득층에서는 결혼하고 싶지 않는 이유로 경제적 어려움을 꼽은 이들이 평균보다 높은 70%에 달했습니다2.

이러한 결과는 일본에서도 경제적 상황이 젊은이들의 결혼관에 직접적인 영향을 미치고 있음을 보여줍니다. 일본 국립청소년교육진흥기구가 발표한 조사에서도 "젊은이들의 수입 감소가 원인인 듯 하다"는 분석이 제시되었습니다2. 특히 결혼을 위해 가족 부양 등 경제적인 부담을 져야 하는 남성들의 '결혼 기피' 현상이 여성보다 더 심각한 것으로 나타났습니다.

실제 일본 청년들의 결혼 인식

한편, 실제 일본에 거주하는 일부 일본인들은 이러한 통계와는 다른 인식을 가지고 있는 경우도 있습니다. 한 일본인 여성은 일본에서 20대에 결혼하는 사람들이 많다고 언급하며, 경제적 여유가 생기면 자연스럽게 결혼을 고려하는 경향이 있다고 설명했습니다.

또한 한국과 달리 일본에서는 "돈보다는 그냥 결혼하고 싶다"는 이유로 결혼을 하는 경우가 많아 "그렇게 막 크게 경제적으로 준비를 한 상태에서 결혼한 케이스는 아니"라고 설명했습니다. 이는 결혼에 관한 인식과 압박이 한국과 일본에서 다르게 나타날 수 있음을 보여줍니다.

1인 가구 증가와 사회적 대응

1인 가구의 증가와 원인

한국에서는 1인 가구가 전체 가구의 약 1/3을 차지하고 있으며, 청년층이 약 1/3을 차지하고 있습니다11. 20대의 약 67%, 30대의 약 61%가 '결혼하지 않고 독신으로 사는 것'에 대해 동의했다는 조사 결과가 있습니다11. 이러한 현상은 일본에서도 유사하게 나타나고 있습니다.

일본에서도 미혼율이 급상승하여 2020년에는 미혼율이 남성 약 28%, 여성 약 18%로 역대 최고치를 기록했습니다. 이대로 미혼율이 지속된다면 2030년에는 남성 3명 중 1명, 여성 4명 중 1명이 평생 미혼이 될 것으로 예측됩니다11. 이는 결혼과 가족 형성에 대한 가치관이 근본적으로 변화하고 있음을 보여줍니다.

히키코모리 현상과 사회적 문제

미혼율 증가와 1인 가구 증가가 심화되면서 일본에서는 '히키코모리'(은둔형 외톨이) 현상이 사회적 문제로 대두되었습니다11. 히키코모리는 원칙적으로 6개월 이상 가정에 머무르는 사람을 말하며, 가장 넓은 의미의 히키코모리는 일본에서 약 160만 명에 달한다고 합니다11.

2010년대 중반까지는 히키코모리가 청소년 등교 거부 문제와 동일시되어 10~20대를 대상으로 인식되었으나, 연구가 진행됨에 따라 취업 실패로 인해 은둔형 외톨이가 되는 경우도 많은 것으로 나타났습니다11. 이는 결혼 기피와 1인 가구 증가가 단순한 개인의 선택을 넘어 사회적 문제로 확대될 수 있음을 보여줍니다.

결론

일본 청년들의 결혼 기피 현상과 저출산 문제는 단순히 개인의 선택이나 가치관의 변화만으로 설명할 수 없는 복합적인 현상입니다. 경제적 어려움, 사회적 압박, 가치관의 변화 등 다양한 요인들이 복합적으로 작용하고 있습니다.

특히 '유토리 세대'와 '사토리 세대'로 대표되는 일본 청년들의 가치관 변화는 결혼과 출산에 대한 인식 변화로 이어지고 있습니다. 이들은 자유로움과 개인의 행복을 중시하며, 결혼과 출산이 가져올 책임과 희생에 대해 신중한 태도를 보이고 있습니다.

그러나 행복도 조사에서 기혼자와 자녀가 있는, 일반적인 기준으로 '전통적인' 가족 형태를 가진 사람들의 행복도가 더 높게 나타났다는 점은 시사하는 바가 큽니다. 이는 가치관의 변화가 반드시 더 나은 삶의 질로 이어지지는 않을 수 있음을 보여줍니다.

일본 정부와 지자체들은 저출산과 인구 감소, 빈집 문제 등에 대응하기 위해 다양한 정책을 시행하고 있습니다. 이러한 노력들이 얼마나 효과적으로 일본 사회의 문제를 해결할 수 있을지, 그리고 우리나라에는 어떤 시사점을 줄 수 있을지 지속적으로 관찰하고 연구할 필요가 있습니다.

결국 일본 청년들의 결혼관과 저출산 현상은 단순한 개인의 선택이 아닌, 사회 전체의 변화와 도전을 반영하는 중요한 지표입니다. 이러한 변화를 이해하고 적절히 대응하는 것은 한국을 포함한 많은 나라들의 미래를 위해 중요한 과제가 될 것입니다.

Understanding Marriage Aversion and Low Birth Rates Among Japanese Youth: Changing Values and Social Challenges

In modern Japanese society, young people's attitudes toward marriage and the low birth rate issue are important phenomena that reflect broader social changes beyond mere statistics. What do Japanese youth think about marriage and childbirth, and in what social context are their choices being made? Behind the phenomena of low birth rates and marriage aversion lie various factors, from economic conditions to changing values. Today, we'll take an in-depth look at Japanese youth's views on marriage and the low birth rate phenomenon.

Low Birth Rates and Declining Marriage Trends in Japan

Changing Perceptions of Marriage

Young generations in Japan are experiencing significant shifts in their perception of marriage. According to a survey by the National Institute of Population and Social Security Research, the percentage of unmarried men aged 18-34 who answered "I have no intention to marry for life" increased from 9.4% in 2010 to 17.3% in 2021, nearly doubling. For women, this percentage more than doubled from 6.8% to 14.6%4. These changes indicate a fundamental shift in values regarding marriage.

Furthermore, the percentage of men in their 20s who responded "I don't want to get married" increased from 11.9% in 2008 to 21.6% in a later survey2. For women, this percentage increased modestly from 7.9% to 12.9% during the same period. Interestingly, the percentage of men in their 20s who answered "I want to get married soon" decreased, while it increased for women. This suggests that the impact of economic conditions on marriage attitudes may differ between men and women2.

The Reality of Low Birth Rates and Responses

Japan's low birth rate issue is serious, but still better than Korea's situation. As of 2023, Japan's total fertility rate was 1.26, significantly higher than Korea's 0.78 during the same period6. The Japanese government is implementing various policies to address this issue.

For example, the Japanese government plans to eliminate university tuition fees for families with three or more children regardless of income, starting in 20256. Additionally, from January 2025, the government plans to increase the "child support allowance" for third children in low-income households and raise the income ceiling for receiving this allowance6. These policies demonstrate the Japanese government's active efforts to address the low birth rate problem.

Values and Lifestyles of Japanese Youth

The Emergence of the 'Yutori Generation' and 'Satori Generation'

To understand the values of modern Japanese youth, we need to examine the concepts of the 'Yutori Generation' and 'Satori Generation.' The Yutori Generation refers to Japanese youth born from the late 1980s to the 1990s, characterized by their emphasis on freedom and personal happiness, focusing more on personal growth and quality of life than economic stability8.

They tend to deviate from Japan's traditional employment system, exploring various careers and jobs to find what suits them8. Additionally, their notion of traditional family structure has weakened, leading many to delay or opt out of marriage and family.

On the other hand, the 'Satori Generation' places intensely personal interests and satisfaction at the center of their lives, rather than growth or the future9. Their reason for avoiding marriage and romance is that marriage and childbirth "inevitably create responsibilities and demand sacrifices beyond the scope of one's happiness"9. These changing values directly impact marriage and birth rates in Japanese society.

The Relationship Between Happiness and Marriage

An interesting aspect is how these changing values relate to actual feelings of happiness. According to a 2024 happiness survey conducted by the Japan Brand Research Institute on 24,970 Japanese people, unmarried individuals (57.8 points) scored 14.7 percentage points lower in happiness than married individuals (75.2 points), and people without children (60.3 points) scored 11.3 percentage points lower than those with children (71.6 points)10.

Additionally, when asked about instances of happiness, 'family and home' ranked highest at 57.2%, followed by 'health' at 39.2%, and 'hobbies and entertainment' at 37.4%. In contrast, only 10.5% reported feeling happiness through 'romance'10. This indicates that marriage and family remain important sources of happiness.

Comparing Marriage Attitudes Between Japanese and Korean Youth

Economic Burden and Marriage Intention

Japanese and Korean youth perceive the economic burden of marriage differently. According to KB Financial Group's '2024 Korean Single-Person Household Report,' single-person households of Korean youth who intend to marry feel a greater economic burden regarding 'marriage funds' or 'housing' compared to their Japanese counterparts5.

Specifically, the percentage who anticipated 'raising marriage funds' as the biggest challenge of marriage was much higher among Korean youth (73.1%) than Japanese youth (47.6%). Similarly, concerns about 'housing after marriage' were more than twice as high among Korean youth (56.9%) compared to Japanese youth (22.9%)5. This shows that Korean youth feel a greater economic burden when it comes to marriage.

Marriage Intention and Spouse Selection Criteria

Interestingly, when asked about future marriage intentions, 7.2% of Korean youth in single-person households and 19.4% of Japanese youth in single-person households responded that they 'have no intention to marry in the future,' showing that Japanese youth have a stronger will not to marry5. This is difficult to explain solely in terms of economic burden and may involve differences in cultural values.

There were also differences in spouse selection criteria. Both Korean and Japanese youth in single-person households considered 'personality,' 'attitude toward housework and childcare,' 'understanding of work characteristics,' and 'hobbies' important in that order, but Korean youth placed more importance on personality (90.6%), attitude toward housework and childcare (62.7%), and hobbies (38.8%) than Japanese youth5. This indicates that Korean youth have stricter criteria for selecting a spouse.

Empty House Problem and Demographic Changes

Increasing Empty Houses and Population Decline

Japan's severe population decline is visible in the 'empty house problem.' As of 2013, there were 8.2 million empty houses nationwide in Japan, accounting for 13.5% of all houses, and this percentage continues to increase3. According to a report by Nomura Research Institute, Japan's empty house rate is projected to increase steadily from 16.9% in 2018 to 21.1% in 2023, and 30.4% in 20333.

This phenomenon occurs because "while the population is decreasing, the number of houses continues to increase, and the demolition or utilization of empty houses is hardly progressing"3. For example, from 2003 to 2013, the number of houses in the Tokyo metropolitan area increased from 18 million to 20.92 million, but the population of the metropolitan area actually decreased. This shows a deepening imbalance between population decline and housing supply.

Efforts to Address the Empty House Problem

In response to the worsening empty house problem, the Japanese government created the 'Special Measures Law for Empty Houses' in November 20143. This law allows local governments to forcibly demolish empty houses or use tax information to identify owners. Additionally, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has established a policy to subsidize rent for childcare households with children under 18 or elderly people over 60 who move into empty houses3.

Local governments are also trying various methods to 'utilize empty houses.' Kasama City in Ibaraki Prefecture is promoting an 'empty house bank' business that registers empty houses and introduces them to people who want to use them, and Isumi City in Chiba Prefecture, where the empty house rate is 29%, is implementing a system to subsidize transportation costs for people who move in3. The effectiveness of these efforts in addressing the empty house problem and population decline remains to be seen.

Realistic Marriage Perceptions and Economic Factors

Economic Difficulties and Marriage Aversion

Economic factors play a significant role in Japanese youth's aversion to marriage. When asked about 'reasons for not wanting to get married,' 63.4% of men and women in their 20s and 30s with dating partners cited "economic difficulties"2. Particularly, among those with an annual income of less than 3 million yen, 70% cited economic difficulties as a reason for not wanting to get married, higher than the average2.

These results show that economic conditions directly influence young people's attitudes toward marriage in Japan. The survey released by the National Youth Education Promotion Organization of Japan also suggested that "the decrease in young people's income seems to be the cause"2. In particular, the 'marriage aversion' phenomenon was more serious among men who have to bear economic burdens such as family support for marriage, compared to women.

Actual Japanese Youth's Perceptions of Marriage

On the other hand, some Japanese people actually residing in Japan may have perceptions different from these statistics. In search result , a Japanese woman mentioned that many people in Japan get married in their 20s, and there is a tendency to naturally consider marriage when economic leeway is achieved.

She also explained that unlike Korea, many people in Japan marry "simply because they want to get married rather than for money," so "it's not a case where they got married after preparing economically in a big way". This shows that perceptions and pressures related to marriage may manifest differently in Korea and Japan.

Increase in Single-Person Households and Social Responses

Increase in Single-Person Households and Causes

In Korea, single-person households account for about 1/3 of all households, with young people accounting for about 1/3 of those11. Survey results show that about 67% of people in their 20s and 61% of people in their 30s agreed with 'living single without getting married'11. Similar phenomena are occurring in Japan.

In Japan, the unmarried rate has skyrocketed, reaching a record high in 2020 with about 28% for men and 18% for women. If this trend continues, it is predicted that by 2030, one in three men and one in four women will never marry in their lifetime11. This shows a fundamental change in values regarding marriage and family formation.

The Hikikomori Phenomenon and Social Issues

As the increase in unmarried rates and single-person households intensified, the phenomenon of 'hikikomori' (social recluses) emerged as a social issue in Japan11. Hikikomori refers to people who stay at home for more than 6 months, and in the broadest sense, there are about 1.6 million hikikomori in Japan11.

Until the mid-2010s, hikikomori was identified with youth school refusal issues and perceived as targeting people in their teens and twenties, but as research progressed, it was found that many become social recluses due to employment failures11. This shows that marriage aversion and the increase in single-person households can expand into social issues beyond simple individual choices.

Conclusion

The phenomena of marriage aversion among Japanese youth and the low birth rate problem cannot be explained simply by individual choices or changes in values. Various factors such as economic difficulties, social pressure, and changes in values are working in complex ways.

Particularly, the change in values represented by the 'Yutori Generation' and 'Satori Generation' is leading to changes in perceptions of marriage and childbirth. These generations value freedom and personal happiness and show a cautious attitude toward the responsibilities and sacrifices that marriage and childbirth would bring.

However, the finding from happiness surveys that people with marital status and children—those with 'traditional' family forms by general standards—have higher levels of happiness is significant. This suggests that changes in values may not necessarily lead to better quality of life.

The Japanese government and local authorities are implementing various policies to address issues such as low birth rates, population decline, and the empty house problem. How effectively these efforts can solve Japan's societal problems, and what implications they may have for our country, need to be continuously observed and studied.

Ultimately, Japanese youth's attitudes toward marriage and the low birth rate phenomenon are important indicators reflecting changes and challenges for the entire society, not just individual choices. Understanding and appropriately responding to these changes will be an important task for the future of many countries, including Korea.

 

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Citations:

 

  1. https://www.hani.co.kr/arti/international/japan/777199.html
  2. https://www.newsis.com/view/NISX20240903_0002872934
  3. https://mobile.newsis.com/view/NISX20241115_0002961066?kakao_from=mainnews
  4. https://www.edpl.co.kr/news/articleView.html?idxno=11110
  5. https://www.youtube.com/watch?v=5H7dXSMcPTw
  6. https://www.jk-daily.co.kr/news/view.php?bIdx=23117
  7. https://maily.so/pick/posts/w6ovy1m9ok5
  8. https://www.youtube.com/watch?v=cUqKrEh1pwY
  9. https://www.hankyung.com/article/2024111917251

 

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