본문 바로가기
이슈/AI

AI 교육 혁명: 기회와 도전, 윤리적 고민의 교차로에서

by Agent 2025. 3. 15.
 

2025 AI+Education Summit: Navigating the AI Frontier–Challenges, Opportunities, and Ethical Dilemmas

이 컨텐츠는 AI가 교육 분야에 미치는 영향에 대한 심도 있는 논의를 담고 있습니다. AI의 **책임감 있는 사용**, 기회, 윤리적 딜레마를 탐구하며, 특히 공정성, 책임, 윤리, 형평성에 대한 다양한

lilys.ai

 

교육계는 지금 인공지능(AI) 기술의 급속한 발전으로 인해 역사적인 전환점을 맞이하고 있습니다. AI는 단순한 도구를 넘어 교육 방식 자체를 재정의하고, 학습 경험을 개인화하며, 교사와 학생 모두에게 새로운 가능성을 열어주고 있습니다. 그러나 이러한 혁신적 변화는 공정성, 윤리, 형평성 등 다양한 도전 과제를 동반합니다. 이 글에서는 AI가 교육 분야에 가져오는 혁명적 변화와 함께, 우리가 직면한 윤리적 딜레마와 미래 교육의 방향성을 종합적으로 살펴보겠습니다.

 

 

디지털 시대의 교육 패러다임 전환

디지털 혁명이 인류 사회의 모든 측면을 바꾸고 있는 가운데, 교육 분야는 특히 큰 변화를 겪고 있습니다. 인공지능(AI) 기술의 발전은 우리가 한 번도 경험하지 못한 새로운 학습 방법과 교육 모델을 가능하게 만들었습니다. 과거 천편일률적인 교육 방식에서 벗어나, 이제는 학생 개개인의 학습 속도와 스타일에 맞춘 개인화된 교육이 현실이 되고 있습니다.

35년간 대학에서 수업 혁신을 주창해온 신종우 교수는 "교육이란 단순한 지식 전달을 넘어서, 학생들이 스스로 생각하고 문제를 해결할 수 있는 능력을 길러주는 것"이라고 강조합니다. 이러한 철학은 AI 시대에 더욱 중요해지고 있습니다. 이제 AI는 단순히 정보를 전달하는 도구가 아니라, 학생들의 창의적 사고와 비판적 분석 능력을 촉진하는 조력자로서 역할하고 있습니다.

특히 2022년 11월 ChatGPT의 출시와 함께 등장한 생성형 AI 기술은 전 세계 교육계에 혁명적인 변화를 가져왔습니다. 이 기술은 사용자와의 대화를 통해 맥락을 파악하며 요구에 반응하는 고도화된 인공지능으로, 출시 후 일주일 만에 100만 사용자를 유치하고 두 달여 만에 1억 사용자를 돌파하는 놀라운 성장세를 보였습니다. 이러한 급격한 성장은 AI 기술이 얼마나 빠르게 우리 교육 환경에 침투하고 있는지를 보여줍니다.

AI 기반 교육 혁신의 실제 사례들

AI 기술은 이미 다양한 형태로 교육 현장에 적용되고 있습니다. 산타(대표 박기웅)가 개발 중인 'AI SAM'은 학습자 분석부터 과정 설계, 콘텐츠 제작, 학습 실행, 평가 및 추천까지 교육 전 과정을 자동화하는 시스템입니다. 이 시스템은 마치 개인 교사가 학생 옆에서 실시간으로 학습 상태를 모니터링하고 맞춤형 피드백을 제공하는 것과 같은 경험을 가능하게 합니다.

AI SAM은 AI 진단 기술을 활용해 학습자의 수준을 정밀하게 분석하고, 각 학생에게 최적화된 학습 경로를 자동으로 설계합니다. 또한 인공지능 교수 설계 기술을 적용해 커리큘럼을 자동 생성하는 기술도 고도화하고 있습니다. 이러한 혁신적인 접근 방식은 메가스터디, 몬테소리, 키즈스콜레, 종로학원, 에듀윌 등 주요 교육기관과 울산대학교, 창원대학교, 부산대학교 등 주요 대학에서 이미 적용되고 있습니다.

교육부와 국가평생교육진흥원도 직장인의 인공지능(AI) 및 디지털 역량 강화에 적극적으로 나서고 있습니다. 올해 총 169억원을 투입해 온라인 교육과정을 실시하고 있으며, '인공지능·디지털(AID) 30+ 집중캠프'를 통해 평일 저녁이나 주말을 활용한 약 4주간의 온·오프라인 캠프형 교육과정을 제공하고 있습니다. 이 과정은 직무에 직접 활용 가능한 실무 중심의 교육을 지향하며, 지방에 거주하는 직장인들도 시간과 장소의 제약을 최소화하면서 교육에 참여할 수 있도록 설계되었습니다.

AI와 교육 형평성: 디지털 격차를 넘어서

AI 기술은 교육의 형평성을 증진시킬 수 있는 강력한 도구가 될 수 있습니다. AI 디지털교과서는 인공지능 기술을 활용하여 개개인의 학습 스타일과 수준에 맞춘 맞춤형 교육 콘텐츠를 제공함으로써, 모든 학생들이 자신의 속도와 방식으로 학습할 수 있는 환경을 조성합니다.

특히 AI 디지털교과서의 가장 큰 장점 중 하나는 시간과 장소에 제약 없이 학습할 수 있는 기회를 제공한다는 점입니다. 이는 교육 소외 계층이나 낙후 지역에 거주하는 학생들에게 특히 유익할 수 있습니다. 지리적, 경제적 제약으로 인해 양질의 교육을 받기 어려웠던 학생들도 이제는 AI 기술을 통해 최고 수준의 교육 콘텐츠에 접근할 수 있게 된 것입니다.

또한 AI 디지털교과서는 학생들의 학습 과정을 실시간으로 분석하고, 개인별 학습 데이터에 기반한 맞춤형 피드백과 학습 지원을 제공합니다. 이는 학습 어려움을 겪는 학생들이 조기에 적절한 지원을 받을 수 있게 함으로써, 학습 격차가 더 벌어지는 것을 방지하는 데 도움이 됩니다.

그러나 AI 기술이 교육 형평성을 증진하기 위해서는 여러 가지 도전 과제를 해결해야 합니다. 가장 큰 문제는 디지털 격차(Digital Divide)입니다. 인터넷 접근성이나 디지털 기기 보유 여부에 따라 교육 격차가 오히려 심화될 수 있으며, AI 디지털교과서 활용 능력에 따라 학생 간 교육 격차가 더욱 벌어질 수 있습니다. 특히 저소득층이나 소외 계층 학생들은 AI 기술 활용에 어려움을 겪을 가능성이 높습니다.

AI 교육 윤리의 중요성과 도전 과제

AI 기술이 교육에 가져오는 혁신적인 변화에도 불구하고, 우리는 몇 가지 중요한 윤리적 문제와 도전 과제를 신중하게 고려해야 합니다. AI 시스템의 편향성과 공정성 이슈는 교육 분야에서 특히 중요한 문제입니다.

AI 편향성은 다양한 원인에 의해 발생할 수 있습니다. 첫째, 훈련 데이터의 편향성이 있습니다. AI 시스템은 훈련 데이터를 기반으로 학습하기 때문에, 데이터에 편향이 존재하면 이를 그대로 반영하게 됩니다. 예를 들어, 특정 인종이나 성별이 데이터에서 과소 대표되어 있다면, AI 시스템은 그들에 대한 인식이 왜곡될 수 있습니다.

둘째, 알고리즘 자체의 문제가 있을 수 있습니다. 일부 알고리즘은 특정 요인에 민감하게 반응하거나, 원하지 않는 상관관계를 학습할 수 있습니다. 이러한 경우에는 기술적으로 공정해 보이더라도 실질적인 공정성 문제가 발생할 수 있습니다.

셋째, AI 시스템 개발 과정에서의 인적 편향이 있을 수 있습니다. AI 개발자나 관련 분야 전문가들의 선입견이나 편견이 시스템에 반영될 수 있는 것입니다. 이는 무의식적으로 발생할 수 있으며, 특히 개발 팀의 다양성이 부족할 경우 더욱 심화될 수 있습니다.

이러한 문제를 해결하기 위해 EDSAFE AI Alliance는 SAFE Benchmarks Framework를 개발했습니다. 이 프레임워크는 안전(Safety), 책임성(Accountability), 공정성(Fairness), 투명성(Transparency)의 네 가지 차원으로 구성되어 있으며, 학생들이 안전하게 디지털 환경에 참여할 수 있도록 하는 것을 목표로 합니다. 이는 단순한 가이드라인을 넘어, AI 교육 시스템이 갖추어야 할 핵심 가치와 원칙을 제시하는 중요한 틀이 되고 있습니다.

AI 시대의 교사 역할 재정의

AI 기술의 발전은 교사의 역할에도 큰 변화를 가져오고 있습니다. 전통적인 교육 시스템에서 교사는 주로 지식 전달자로서의 역할을 수행했지만, AI 시대에는 이러한 역할이 근본적으로 변화하고 있습니다.

AI 시대에 교사의 역할은 단순한 정보 전달자가 아니라, 학생의 학습을 돕고, 감정을 이해하며, 동기를 부여하는 멘토로 변화해야 합니다. AI는 정보 전달, 개별화된 학습 경로 설계, 평가 및 피드백 제공 등의 기능을 수행할 수 있지만, 인간 교사만이 제공할 수 있는 감성적 지원과 영감은 여전히 교육의 핵심 요소입니다.

AI가 학습 자료와 평가를 관리하는 동안, 교사는 학생들의 감정적 필요를 이해하고, 동기부여를 제공하며, 학생들이 자신의 학습 목표를 달성하도록 돕는 멘토로서의 역할을 수행해야 합니다. 이는 학생들이 학습 과정에서 겪는 스트레스를 줄이고, 보다 긍정적이고 생산적인 학습 환경을 조성하는 데 도움이 됩니다.

교사들은 또한 AI 도구를 효과적으로 활용하는 방법을 배우고, 이를 수업에 통합하는 능력을 개발해야 합니다. 이는 단순히 기술 사용법을 배우는 것을 넘어, AI와 인간 교사의 강점을 결합하여 시너지를 창출하는 새로운 교육 방식을 개발하는 것을 의미합니다.

AI 윤리 교육: 미래를 위한 필수 역량

AI 기술이 우리 사회 전반에 급속도로 퍼져나감에 따라, AI 윤리에 대한 교육의 중요성도 커지고 있습니다. 국제인공지능윤리협회(IAAE)는 "4차산업혁명의 핵심, 인공지능과 인공지능 윤리" 교육 프로그램을 통해 초중고등학생, 대학생, 대학원생, 공무원, 교사, 교수, 시민 등 다양한 대상에게 AI 윤리 교육을 제공하고 있습니다.

이 프로그램은 4차산업혁명 시대의 인간 삶의 긍정적, 부정적 변화를 이해하고, 인공지능의 기본 개념과 주요 기술을 학습하며, 인공지능 윤리의 개념과 주요 내용, 사례와 이슈들을 통해 AI 윤리를 배울 수 있도록 설계되었습니다. 또한 전세계 인공지능 윤리 가이드라인의 주요 내용을 이해하고, 인공지능 윤리 문제의 해결 방안을 모색하는 것을 목표로 합니다.

AI 윤리 교육의 주요 주제로는 AI의 편향성, AI의 오류 및 안전성, AI의 악용, 개인정보 및 저작권 침해, 킬러 로봇 등이 있습니다. 이러한 주제들을 통해 학생들은 AI 기술이 가져올 수 있는 윤리적 문제들을 인식하고, 이에 대한 비판적 사고 능력을 기를 수 있습니다.

서울교육은 서울형 인공지능(AI) 윤리 교육 모델을 통해 존엄(시민성), 포용(다양성), 공존(지속가능성)의 세 가지 핵심 가치를 중심으로 한 교육을 추진하고 있습니다. 이는 인공지능(AI) 시대 민주 시민으로서 새로운 문제해결에 참여하고 실천하는 것, 인공지능(AI) 기술 개발과 사용에 있어 서로를 포용하는 연대 의식과 실천, 그리고 인공지능(AI) 로봇과 인간이 상호 의존적임을 인식하는 것을 강조합니다.

미래를 위한 AI 교육 전략

AI 기술이 계속해서 발전함에 따라, 우리는 미래를 위한 AI 교육 전략을 신중하게 수립해야 합니다. 이는 단순히 AI 기술을 교육에 도입하는 것을 넘어, 교육의 목적, 방법, 그리고 가치에 대한 근본적인 재고가 필요합니다.

첫째, 모든 학생들이 AI 기술에 접근하고 활용할 수 있도록 디지털 격차를 해소하기 위한 노력이 필요합니다. 이를 위해 인터넷 접근성을 확대하고 디지털 기기를 보급하여 모든 학생이 AI 교육 도구를 활용할 수 있도록 해야 합니다.

둘째, 저소득층이나 소외 계층 학생들을 위한 맞춤형 교육 프로그램을 개발하고 지원해야 합니다. 이들이 AI 기술을 효과적으로 활용할 수 있도록 추가적인 지원과 교육이 필요합니다.

셋째, 교사들의 AI 활용 능력을 향상시키기 위한 교육 및 지원이 필요합니다. 교사들이 AI 기술을 효과적으로 수업에 통합하고, 학생들에게 AI 윤리를 가르칠 수 있도록 체계적인 교사 교육 프로그램을 마련해야 합니다.

넷째, AI 기술은 학습 도구로서 활용되어야 하며, 교육의 본질은 인간적인 상호작용과 교감에 있다는 점을 명심해야 합니다. AI는 교사를 대체하는 것이 아니라, 교사와 학생을 지원하는 도구로서 활용되어야 합니다.

최은희 교육부 인재정책실장은 "디지털 전환 시대에 국가 경쟁력은 인공지능과 디지털 분야의 재교육과 역량 강화에 달려 있다"고 강조했습니다. 이는 AI 시대에 교육이 얼마나 중요한지, 그리고 이를 위한 국가적 차원의 지원과 투자가 얼마나 필요한지를 보여줍니다.

결론: AI와 함께 성장하는 교육의 미래

AI 기술은 교육의 미래를 재정의하고 있습니다. 맞춤형 학습, 자동화된 교육 시스템, 실시간 피드백과 평가 등은 학생들이 자신의 잠재력을 최대한 발휘할 수 있는 환경을 조성하고 있습니다. 그러나 이러한 기술적 혁신은 윤리적 고려사항, 공정성 문제, 그리고 교육의 본질에 대한 깊은 성찰과 함께 이루어져야 합니다.

미래의 교육은 AI 기술의 활용과 인간 교사의 감성적 지도가 조화롭게 이루어지는 방향으로 발전해야 할 것입니다. AI는 교사의 업무를 효율화하고, 학생들에게 맞춤형 학습 경험을 제공할 수 있지만, 교육의 본질인 인간적 상호작용과 교감은 여전히 중요합니다.

모든 학생들이 AI 기술의 혜택을 평등하게 누릴 수 있도록, 정부, 교육기관, 교사, 학부모, 그리고 학생 모두가 협력하여 AI 교육의 미래를 함께 만들어가야 합니다. 이는 단순한 기술 도입을 넘어, 우리 사회가 AI 시대에 어떤 가치를 중요시하고, 어떤 교육을 지향할 것인지에 대한 근본적인 질문에 대한 답을 찾는 과정이 될 것입니다.

 

여러분은 AI 시대의 교육에 대해 어떻게 생각하시나요? AI 기술이 교육에 가져올 변화에 기대가 되시나요, 아니면 우려가 되시나요? 미래 세대를 위한 최선의 교육 방식에 대해 함께 고민해봅시다. 결국 AI 기술은 도구일 뿐, 그것을 어떻게 활용하느냐는 우리의 선택에 달려 있습니다.

 

#인공지능 #AI교육 #교육혁신 #맞춤형학습 #교육기술 #EdTech #AI윤리 #교육격차 #디지털교육 #미래교육 #교사역할 #AI시대

 

AI Revolution in Education: At the Crossroads of Opportunity, Challenge, and Ethical Dilemmas

The education sector is currently experiencing a historic turning point due to the rapid development of artificial intelligence (AI) technology. AI has evolved beyond a simple tool to redefine teaching methods, personalize learning experiences, and open new possibilities for both teachers and students. However, these innovative changes come with various challenges including fairness, ethics, and equity. In this article, we will comprehensively examine the revolutionary changes AI brings to education, the ethical dilemmas we face, and the direction of future education.

Educational Paradigm Shift in the Digital Age

As the digital revolution transforms all aspects of human society, the field of education is experiencing particularly significant changes. The development of artificial intelligence (AI) technology has enabled new learning methods and educational models that we have never experienced before. Moving away from the one-size-fits-all education approach of the past, personalized education tailored to each student's learning pace and style is now becoming a reality.

Professor Shin Jong-woo, who has advocated for classroom innovation for 35 years at universities, emphasizes that "education is beyond the simple transfer of knowledge; it's about cultivating students' ability to think for themselves and solve problems". This philosophy becomes even more important in the AI era. Now, AI serves not merely as a tool for transmitting information but as an assistant that promotes students' creative thinking and critical analysis skills.

Particularly, generative AI technology that emerged with the release of ChatGPT in November 2022 has brought revolutionary changes to the global education community. This technology, which understands context and responds to requirements through conversations with users, showed remarkable growth, attracting 1 million users within a week of its release and surpassing 100 million users in just over two months. This rapid growth demonstrates how quickly AI technology is penetrating our educational environment.

Real Examples of AI-Based Educational Innovation

AI technology is already being applied in various forms in educational settings. 'AI SAM,' being developed by Santa (CEO Park Ki-woong), is a system that automates the entire educational process from learner analysis to course design, content creation, learning execution, evaluation, and recommendation. This system enables experiences similar to having a personal teacher monitoring learning status in real-time and providing customized feedback.

AI SAM precisely analyzes learners' levels using AI diagnostic technology and automatically designs optimized learning paths for each student. It is also advancing technology that automatically generates curricula by applying artificial intelligence teaching design technology. This innovative approach is already being applied in major educational institutions such as Megastudy, Montessori, Kids Scholar, Jongno Academy, Eduwill, as well as major universities including Ulsan University, Changwon University, and Busan University.

The Ministry of Education and the National Institute for Lifelong Education are also actively engaging in strengthening artificial intelligence (AI) and digital capabilities of working people. They are conducting online education courses with a total investment of 16.9 billion won this year, providing the 'Artificial Intelligence-Digital (AID) 30+ Intensive Camp,' a four-week camp-type education course conducted on weekday evenings or weekends. This course aims for practical education directly applicable to job duties and is designed to allow working people in local areas to participate in education while minimizing time and place constraints.

AI and Educational Equity: Beyond the Digital Divide

AI technology can be a powerful tool for promoting educational equity. AI digital textbooks provide personalized educational content tailored to individual learning styles and levels using artificial intelligence technology, creating an environment where all students can learn at their own pace and in their own way.

One of the greatest advantages of AI digital textbooks is the opportunity to learn without constraints of time and place. This can be particularly beneficial for students in educationally marginalized groups or underdeveloped regions. Students who previously had difficulty accessing quality education due to geographical or economic constraints can now access top-level educational content through AI technology.

Additionally, AI digital textbooks analyze students' learning processes in real-time and provide customized feedback and learning support based on individual learning data. This helps students experiencing learning difficulties receive appropriate support early on, preventing learning gaps from widening.

However, to promote educational equity through AI technology, several challenges need to be addressed. The biggest issue is the digital divide. Educational gaps can be exacerbated depending on internet accessibility or digital device ownership, and the gap between students can widen further depending on their ability to utilize AI digital textbooks. In particular, students from low-income or marginalized groups are more likely to experience difficulties in utilizing AI technology.

The Importance and Challenges of AI Education Ethics

Despite the innovative changes AI technology brings to education, we need to carefully consider several important ethical issues and challenges. The bias and fairness issues of AI systems are particularly important problems in the field of education.

AI bias can occur for various reasons. First, there is bias in the training data. Since AI systems learn based on training data, if bias exists in the data, it will directly reflect this. For example, if certain races or genders are underrepresented in the data, AI systems may have distorted perceptions of them.

Second, there can be problems with the algorithm itself. Some algorithms may be sensitive to specific factors or learn unwanted correlations. In such cases, fairness issues can arise even if the technology appears technically fair.

Third, there can be human bias in the AI system development process. The prejudices or biases of AI developers or related field experts can be reflected in the system. This can occur unconsciously and may be exacerbated especially when there is a lack of diversity in the development team.

To address these issues, the EDSAFE AI Alliance has developed the SAFE Benchmarks Framework. This framework consists of four dimensions: Safety, Accountability, Fairness, and Transparency, and aims to enable students to participate safely in the digital environment. This goes beyond simple guidelines to provide an important framework presenting core values and principles that AI education systems should possess.

Redefining the Teacher's Role in the AI Era

The development of AI technology is also bringing significant changes to the role of teachers. In traditional education systems, teachers primarily served as knowledge transmitters, but in the AI era, this role is fundamentally changing.

In the AI era, the role of teachers should change from mere information transmitters to mentors who help students learn, understand emotions, and provide motivation. While AI can perform functions such as information delivery, individualized learning path design, and assessment and feedback provision, emotional support and inspiration that only human teachers can provide remain core elements of education.

While AI manages learning materials and assessments, teachers should perform the role of mentors who understand students' emotional needs, provide motivation, and help students achieve their learning goals. This helps reduce the stress students experience during the learning process and creates a more positive and productive learning environment.

Teachers also need to learn how to effectively utilize AI tools and develop the ability to integrate them into their classes. This means going beyond simply learning how to use technology to develop new teaching methods that create synergy by combining the strengths of AI and human teachers.

AI Ethics Education: Essential Competency for the Future

As AI technology rapidly spreads throughout our society, the importance of education on AI ethics is also growing. The International Artificial Intelligence Ethics Association (IAAE) provides AI ethics education to various audiences including elementary, middle, and high school students, college students, graduate students, civil servants, teachers, professors, and citizens through the educational program "The Core of the 4th Industrial Revolution, Artificial Intelligence and Artificial Intelligence Ethics".

This program is designed to understand the positive and negative changes in human life in the 4th Industrial Revolution era, learn the basic concepts and main technologies of artificial intelligence, and learn AI ethics through the concepts, main contents, cases, and issues of artificial intelligence ethics. It also aims to understand the main contents of global artificial intelligence ethics guidelines and explore solutions to artificial intelligence ethics problems.

The main topics of AI ethics education include AI bias, AI errors and safety, AI misuse, personal information and copyright infringement, and killer robots. Through these topics, students can recognize the ethical problems that AI technology can bring and develop critical thinking skills about them.

Seoul Education is promoting education centered on three core values of dignity (citizenship), inclusion (diversity), and coexistence (sustainability) through the Seoul-type artificial intelligence (AI) ethics education model. This emphasizes participating in and practicing new problem-solving as democratic citizens in the artificial intelligence (AI) era, solidarity consciousness and practice of embracing each other in the development and use of artificial intelligence (AI) technology, and recognizing that artificial intelligence (AI) robots and humans are interdependent.

AI Education Strategies for the Future

As AI technology continues to develop, we need to carefully establish AI education strategies for the future. This requires a fundamental reconsideration of the purpose, methods, and values of education beyond simply introducing AI technology into education.

First, efforts are needed to bridge the digital divide so that all students can access and utilize AI technology. To this end, we need to expand internet accessibility and distribute digital devices so that all students can utilize AI education tools.

Second, customized education programs need to be developed and supported for students from low-income or marginalized groups. Additional support and education are needed for them to effectively utilize AI technology.

Third, education and support are needed to enhance teachers' ability to utilize AI. Systematic teacher education programs should be prepared so that teachers can effectively integrate AI technology into their classes and teach AI ethics to students.

Fourth, we must remember that AI technology should be used as a learning tool, and the essence of education lies in human interaction and empathy. AI should be utilized as a tool to support teachers and students, not to replace teachers.

Choi Eun-hee, Director of the Human Resources Policy Office at the Ministry of Education, emphasized that "in the era of digital transformation, national competitiveness depends on re-education and capability strengthening in the artificial intelligence and digital fields". This shows how important education is in the AI era and how much national-level support and investment are needed for it.

Conclusion: The Future of Education Growing with AI

AI technology is redefining the future of education. Personalized learning, automated education systems, real-time feedback and assessment are creating an environment where students can maximize their potential. However, these technological innovations must be accompanied by deep reflection on ethical considerations, fairness issues, and the essence of education.

The future of education should develop in a direction where the use of AI technology and the emotional guidance of human teachers harmoniously coexist. AI can streamline teachers' work and provide students with personalized learning experiences, but human interaction and empathy, which are the essence of education, remain important.

For all students to equally enjoy the benefits of AI technology, the government, educational institutions, teachers, parents, and students all need to cooperate to create the future of AI education together. This will be a process of finding answers to fundamental questions about what values our society will prioritize in the AI era and what kind of education we will pursue, beyond simple technology adoption.

What do you think about education in the AI era? Are you looking forward to the changes AI technology will bring to education, or are you concerned? Let's think together about the best education methods for future generations. Ultimately, AI technology is just a tool, and how we utilize it depends on our choices.

#artificialintelligence #AIeducation #educational

 

 

 

 

 

 

반응형