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이슈

연두색 번호판이 바꾼 프리미엄 세단 시장의 판도: S클래스 vs 7시리즈

by Agent 2025. 4. 5.

2023년 1월부터 시행된 고가 법인차 연두색 번호판 제도가 프리미엄 세단 시장의 판도를 완전히 바꿔놓고 있습니다. 오랫동안 수입 대형 세단 시장을 지배해온 벤츠 S클래스의 입지가 흔들리는 가운데, BMW 7시리즈가 빠르게 그 자리를 위협하고 있습니다. 두 플래그십 세단의 명암이 엇갈린 이유와 현재 시장 상황을 자세히 살펴보겠습니다.

연두색 번호판의 기습…S클래스 독주 끝? [데이터로 보는 세상]
연두색 번호판의 기습…S클래스 독주 끝? [데이터로 보는 세상]

연두색 번호판 제도의 충격

연두색 번호판은 법인 차량의 사적 이용과 탈세 방지를 위해 2023년 1월부터 8,000만원 이상의 법인 승용차에 의무적으로 부착하도록 시행된 제도입니다^4. 이 제도는 특히 법인 구매 비중이 높았던 고급 수입차 시장에 큰 타격을 주었습니다.

메르세데스 벤츠 S클래스, BMW 7시리즈, 제네시스 G90, GV80 등 다수의 고급차 모델이 연두색 번호판 부착 대상에 포함되었으며^1, 벤틀리, 롤스로이스, 페라리, 람보르기니 등 슈퍼카 브랜드들이 판매에 상당한 타격을 입었습니다^1.

S클래스의 법인차 비중 변화

S클래스는 전통적으로 법인차 비중이 매우 높았던 모델입니다:

  • 2022년 말 기준 전체 운행 중인 S클래스의 48.4%가 법인차였습니다(거의 두 대 중 한 대 수준)^2
  • 2023년 1월 연두색 번호판 제도 시행 이전에는 법인차 비율이 80.2%에 달했습니다^4
  • 제도 시행 이후에는 72.0%로 8.2%포인트 감소했습니다^4
  • 1억~2억원대 법인차 시장에서 S클래스는 51.0%의 법인 비율로 약 4만6천대가 등록되어 있습니다^8
  • 고급형인 마이바흐 S클래스는 75.6%가 법인차로 등록되어 있습니다^2

S클래스 vs 7시리즈 비교표

구분 벤츠 S클래스 BMW 7시리즈
판매량 변화 2023년 9,414대 → 2024년 4,678대(약 50% 감소)^7 대부분 모델 판매량 2배 이상 증가^7
법인차 비율 연두색 번호판 전: 80.2% → 후: 72.0%^4 연두색 번호판 전: 79.2% → 후: 74.9%^4
법인차 비율 감소폭 8.2%포인트 감소^4 4.3%포인트 감소^4
주요 구매층(개인) 40~50대 남성^7 40~50대 남성^7
디자인 특징 곡선 위주, 중후한 디자인^11 직선 위주, 파격적인 디자인^11
크기(롱휠베이스) 전장 5,290mm, 휠베이스 3,216mm^11 전장 5,400mm, 휠베이스 3,200mm^11
후륜 조향 기능 기본 4.5도(S580 이상 10도)^6 모든 모델 기본 3.5도^6
앞좌석 편의성 안락한 시트, 포근한 느낌^9 단단한 시트, 직관적인 조작성^9
뒷좌석 편의성 안락한 시트, 제한된 전방 시야^9 단단한 시트, 좋은 전방 시야^9
투톤 외장 옵션 마이바흐 모델만 제공^11 BMW 인디비주얼 서비스로 선택 가능^11

왜 S클래스는 더 큰 타격을 입었나?

S클래스 구매자들은 연두색 번호판에 더 민감한 것으로 분석됩니다^4. 차량 교체 주기가 되어도 신형으로 교체하지 않고 더 오래 기존 차량을 운행하는 경향이 S클래스에서 더 두드러지게 나타났습니다^4.

또한 신차 효과의 차이도 있습니다. 벤츠 S클래스는 2021년 4월 7세대 모델 출시 이후 신차가 없었던 반면, BMW 7시리즈는 2022년 완전변경을 거쳐 신차 효과를 누리고 있습니다^7.

BMW는 공격적인 판매 전략과 함께 7시리즈 풀체인지를 출시하면서 S클래스와 비슷한 수준까지 판매량을 끌어올렸고, 심지어 역전하는 현상까지 보여주고 있습니다^3.

플래그십 세단의 향후 전망

연두색 번호판 제도로 인한 변화가 지속된다면 BMW 7시리즈가 S클래스의 왕좌를 완전히 차지할 수 있을지, 아니면 S클래스가 본연의 자리를 되찾을지 귀추가 주목됩니다^7.

BMW는 법인 구매자들을 위한 3% 추가 할인 및 400만원 일괄 할인과 같은 공격적인 프로모션을 진행하고 있어^3, 당분간 7시리즈의 판매 상승세는 계속될 것으로 보입니다.


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The Impact of Green License Plates on the Premium Sedan Market: S-Class vs 7 Series

The high-price company car green license plate policy implemented in January 2023 has completely changed the landscape of the premium sedan market. The Mercedes-Benz S-Class, which has long dominated the imported large sedan market, is seeing its position challenged as the BMW 7 Series rapidly threatens to take its place. Let's examine the reasons behind the contrasting fortunes of these two flagship sedans and the current market situation in detail.

The Impact of the Green License Plate Policy

The green license plate policy requires all corporate passenger vehicles priced over 80 million won to have green license plates, implemented in January 2023 to prevent private use of company cars and tax evasion^4. This policy has particularly affected the premium imported car market, which had a high proportion of corporate purchases.

Models such as the Mercedes-Benz S-Class, BMW 7 Series, Genesis G90, GV80, and others were included in the list of vehicles requiring green license plates^1, while supercar brands like Bentley, Rolls-Royce, Ferrari, and Lamborghini experienced significant sales impacts^1.

Changes in S-Class Corporate Car Proportion

The S-Class traditionally had a very high proportion of corporate registrations:

  • As of late 2022, 48.4% of all S-Class vehicles in operation were corporate cars (nearly one in two)^2
  • Before the green license plate policy in January 2023, the corporate car ratio was 80.2%^4
  • After the policy implementation, it decreased to 72.0%, an 8.2 percentage point reduction^4
  • In the 100-200 million won corporate car market, the S-Class maintains a 51.0% corporate ratio with approximately 46,000 registered vehicles^8
  • The premium Maybach S-Class has 75.6% of its vehicles registered as corporate cars^2

S-Class vs 7 Series Comparison Table

Category Mercedes-Benz S-Class BMW 7 Series
Sales Change 2023: 9,414 units → 2024: 4,678 units (approx. 50% decrease)^7 Most models saw sales more than double^7
Corporate Car Ratio Before green plates: 80.2% → After: 72.0%^4 Before green plates: 79.2% → After: 74.9%^4
Decrease in Corporate Ratio 8.2 percentage points^4 4.3 percentage points^4
Main Buyers (Individual) Men in their 40s-50s^7 Men in their 40s-50s^7
Design Characteristics Curve-oriented, dignified design^11 Straight line-oriented, bold design^11
Size (Long Wheelbase) Length: 5,290mm, Wheelbase: 3,216mm^11 Length: 5,400mm, Wheelbase: 3,200mm^11
Rear-Wheel Steering Basic 4.5° (S580 and above: 10°)^6 All models: 3.5° standard^6
Front Seat Comfort Comfortable seats, cozy feeling^9 Firm seats, intuitive controls^9
Rear Seat Comfort Comfortable seats, limited forward visibility^9 Firm seats, good forward visibility^9
Two-Tone Exterior Options Only available for Maybach models^11 Available through BMW Individual service^11

Why Was the S-Class More Affected?

S-Class buyers appear to be more sensitive to the green license plates^4. There's also a tendency among S-Class owners to keep their existing vehicles longer instead of upgrading to new models when the replacement cycle arrives^4.

Additionally, there's a difference in the new model effect. The Mercedes-Benz S-Class hasn't had a new model since the 7th generation release in April 2021, whereas the BMW 7 Series underwent a complete model change in 2022, benefiting from the new model effect^7.

BMW has implemented aggressive sales strategies alongside the 7 Series full model change, bringing sales figures up to a level similar to the S-Class, and even showing signs of overtaking it^3.

Future Outlook for Flagship Sedans

If the changes brought about by the green license plate policy continue, it remains to be seen whether the BMW 7 Series will completely take the throne from the S-Class, or if the S-Class will reclaim its position^7.

BMW is currently offering aggressive promotions such as an additional 3% discount and a flat 4 million won discount for corporate buyers^3, suggesting that the 7 Series' sales momentum will likely continue for the time being.


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