최진석 교수의 장자 철학 강연을 듣다 보면, 우리가 흔히 생각하는 삶의 방식을 뒤집는 통찰로 가득합니다. '황당한 생각'이라는 개념은 단순한 허무맹랑한 상상이 아니라, 우리의 삶을 근본적으로 변화시키는 강력한 창의적 도구라는 점이 핵심입니다. 왜 우리는 황당한 생각을 하면서 살아야 할까요? 그것은 우리의 삶의 질을 높이고, 진정한 자기다움을 찾는 길이기 때문입니다.
자기답게 살지 못하는 현대인의 딜레마
우리 삶에서 겪는 많은 갈등과 어려움의 근원은 무엇일까요? 최진석 교수는 그 원인을 '자기가 자기처럼 살지 않는 것'에서 찾습니다.
"왜 우리가 많은 갈등과 어려움에 봉착하느냐? 자기가 자기처럼 살지 않아요. 다 무엇요? 정해진 마음처럼, 혹은 남처럼, 혹은 우리처럼. 그러면 그런 자기가 그 세상과 맞겠어요? 그것이 쉽지 않잖아요."
현대사회에서 많은 사람들은 자신의 진정한 모습보다는 사회적 기대와 규범에 맞춰 살아갑니다. 이런 생활 방식은 표면적으로는 안정적으로 보일 수 있지만, 내면의 갈등과 불안을 증폭시키는 원인이 됩니다^2. 우리가 남을 따라 하는 이유는 무엇일까요? 최 교수는 이를 '지적 게으름'이라고 설명합니다.
"쉽지 않으면, 어려우면 안 하려고 할 정도로 약해져서 그래요. 왜 우리가 쉽게 따라서 하냐면은 쉽게 따라서 하는 것은 에너지가 안 들어, 수고가 안 들어요. 게을러서 그래. 이걸 지적 게으음이라고 나는 그렇게 부르는데, 게을러서 그래요."
자기 자신을 발견하고 자기답게 사는 것은 많은 에너지와 노력이 필요한 어려운 과정입니다. 그래서 많은 사람들이 쉬운 길을 택하는 것이죠.
마음 다스림의 중요성: 장자 철학의 핵심
장자 철학의 중요한 교훈 중 하나는 마음의 상태가 우리 삶의 질을 결정한다는 것입니다. 최진석 교수는 이렇게 설명합니다:
"살아보면 내 마음이 힘들고 괴롭고 고민이 있으면 그 원인이 되게는 저놈 때문이거나 이런 상황 때문이거나, 뭐 다 바깥에서 찾는데, 사실은 내 마음에서 원인이 있는 경우가 많고 내가 마음을 잘 다스리면 대부분 해결되는 경우가 많더라."
우리는 문제의 원인을 외부에서 찾지만, 사실 그 근원은 우리 자신의 마음에 있는 경우가 많습니다^4. 장자의 '소요유(逍遙遊)'는 바로 이러한 마음의 자유로운 경지에 대해 이야기합니다. 이는 세상의 구속과 제약에서 벗어나 자유롭게 노니는 삶의 태도를 의미합니다^8.
장자 철학의 현대적 의미: 삶의 실력
많은 사람들이 장자를 단순히 '절대 자유'를 추구한 철학자로 이해하지만, 최진석 교수는 그의 철학을 '삶의 실력'으로 재해석합니다.
"장자, 뭐 다양하게 이야기하는데, '절대 자유를 추구한 사람이다', '절대 자유를 추구한 사람이다'고도 이야기하고, 그런데 나는 이제 이번에 책 제목을 어, '삶의 실력'이라고 그랬잖아요. 가장 실력 있는 삶, 삶을 살기를 주장하는 철학자다고 저는 그렇게 이해를 하죠."
삶의 실력이란 단순히 살아남는 것을 넘어 탄탄하고 품질 높은 삶을 살아가는 능력을 말합니다^17. 자유와 행복은 그 자체가 목적이 아니라, 이러한 삶의 질과 양을 증대시키는 데 기여하기 때문에 중요한 것입니다.
판타지를 긍정하라: 현실 너머의 상상력
최진석 교수는 '판타지'의 중요성을 강조합니다. 여기서 판타지란 단순한 공상이 아니라, 현실 너머의 가능성을 상상하고 그것을 향해 나아가는 것을 의미합니다.
"판타지를 살아야, 판타지를 살아야 인간... 지금 눈에 보이고 만져지는 현실, 그것, 그거 살려면은 뭐러 살아요? 그 눈에 보이고 만져지는 그 현실... 현실보다 더 나은 현실을 살려니까 지금 현실이 가치가 있지. 그걸 그대로 살려면은 무엇이... 그래서 지금 있는 현실, 그 너머의 현실, 너머의 것... 이것을 설계해 놓은 것이 판타지거든요. 그래서 판타지를 살아야 현실이 판타지로, 그 방향으로 한 걸음이라도... 그러니까 판타지를 사는 사람이 큰 사람이에요."
장자의 대표적인 우화인 '곤(鯤)'과 '붕(鵬)'의 이야기는 이러한 판타지의 힘을 보여줍니다^8. 작은 물고기가 거대한 바다새로 변하여 구만 리를 날아오르는 이야기는 현실을 뛰어넘는 상상력과 가능성을 상징합니다^17.
자기(自) 중심적인 삶의 중요성: 장자의 '자괴(自快)'
최진석 교수는 '자기(自)'에 중심을 두는 삶의 중요성을 강조합니다. 장자 철학에서는 이를 '자괴(自快)'라고 하는데, 이는 자기 자신에게 즐거움을 주는 삶을 살아야 한다는 의미입니다^8.
"장자를 읽고 감동을 받고 나서 기껏 하는 소리가 '장자처럼', '장자처럼 사는 거냐', '너 장자 헛일 같다'. 그러면은 장자는 누구처럼 살았냐? 장자는... 네가 장자처럼 살려고 하는 그 장자는 누구처럼 살아서 장자가 됐어? 아, 장자는 장자처럼 사는 거고, 장자는 장자처럼 살아서 장자가 된 거예요. 너는 너처럼 살아야지."
많은 사람들이 성공한 사람들을 모방하려 하지만, 정작 그들이 성공한 이유는 남을 따라한 것이 아니라 자기만의 길을 개척했기 때문입니다. 자기다움을 추구하는 것은 개인의 행복뿐만 아니라 사회 전체의 창의성과 발전에도 직접적인 영향을 미칩니다.
"자기처럼 사는 문제, 이것이 창의성, 자유, 용기, 산업... 여기에 직접적으로 영향을 미치기 때문에 중요한 거예요. 그냥 머릿속으로만 일어난 일이 아니고, 그게 직접 우리 사회를 바꾸고 우리 경제에도 지대한 영향을 미치는 일이라는 말씀이..."
시비선악을 넘어 아름다움의 경지로
최진석 교수는 현대 사회가 '진위선악(眞僞善惡)'의 기준에 매몰되어 있다고 진단합니다. 모든 것을 옳고 그름, 선과 악으로 나누려는 이분법적 사고는 결국 갈등과 폭력을 낳습니다.
"진위, 선악, 시비... 지금 우리나라하고 비슷해요. 그렇지? 어, 옳고 그름을 딱 따지려고 하고, 그니까 자기 것만 옳다고 그러고 다른 사람들은 나쁘다고 그러고... 그러니까 자기는 옳고, 내로남불, 상대방은 그르다고 판단하는 그 기풍 속에서... 나는 옳고 상대방은 다르다, 그러면은 세상이 평화롭겠어요, 폭력적이겠어요? 매우 폭력적, 매우 폭력적이죠."
장자는 이러한 '진위선악'보다 한 단계 높은 가치로 '아름다움(美)'을 제시합니다. 아름다움의 경지에서는 옳고 그름을 따지기보다 포용, 양보, 너그러움을 통해 조화를 이루어냅니다.
"지덕체예요, 예, 지덕체. 이거 거짓말이에요. 체덕지가 맞아요. 지덕체가 옛날에 우리 도덕 시간에 맨날 배웠던 거 같은데... 체덕지가 맞다고요. 그다음에 진선미가 아니라 미선진이에요. 그니까 우선순위가 가장 높은 것이 체예요. 그다음에 덕이고, 그다음에 지예요. 그다음에 가장 높은 것이 아름다움의 경지가 가장 높아요."
이는 전통적인 가치 체계를 뒤집는 관점으로, 지식이나 도덕적 판단보다 먼저 우리의 존재 자체(體)가 중요하며, 궁극적으로는 아름다움(美)의 경지에 도달해야 함을 의미합니다.
황당한 생각의 힘: 문명 발전의 원동력
최진석 교수는 '황당한 생각'이 갖는 힘을 강조합니다. 여기서 '황당함'이란 기존의 틀을 깨고 새로운 상상력을 발휘하는 것을 의미합니다.
"이런 황당함이 인간의 힘이에요. 누가 더 황당하냐가, 예, 누가 더 큰 인간이냐를 결정해요. 상상력의 범위가, 상상력의 범위죠."
흥미로운 사례로, 최 교수는 2014년 영화 <수상한 그녀>를 보고 감독 황동혁의 성공을 예견했다고 합니다. 영화에서 할머니가 사진관에서 플래시가 터지자 젊은 여성으로 변하는 황당한 설정이 인상적이었기 때문입니다. 실제로 황동혁 감독은 나중에 <오징어 게임>으로 세계적인 성공을 거두게 됩니다^5.
"문명은 생각의 결과인데, 생각 자체가 사실은 황당한 겁니다. 높은 생각을 가진 문명은 높은 수준의 문명을 만듭니다."^7
서양 문명이 주도적인 힘을 가질 수 있었던 배경에는 그리스 로마 신화의 비현실적이고 광범위한 상상력, 추상적인 기하학 발전, 그리고 끊임없는 탐험 정신이 있었습니다. 이러한 '황당한 생각'은 문명의 발전을 이끄는 원동력이 됩니다.
결론: 자기답게, 황당하게 사는 삶의 실력
최진석 교수의 강연은 결국 '자기답게 사는 것'과 '황당한 생각을 하는 것'의 중요성으로 귀결됩니다. 우리가 진정한 자기 자신을 찾고, 기존의 틀을 깨는 황당한 상상력을 발휘할 때, 우리는 삶의 실력을 키우고 더 풍요로운 삶을 살 수 있게 됩니다.
장자 철학은 2,300년이 지난 지금에도 우리에게 중요한 통찰을 제공합니다. 특히 불확실성의 시대를 살아가는 현대인에게, 장자의 가르침은 내면의 평화를 찾고 삶의 질을 높이는 지혜를 선사합니다^17.
자기답게 살기 위해서는 먼저 자신을 알아야 합니다. 내가 무엇을 좋아하는지, 무엇에 가치를 두는지, 어떤 삶을 살고 싶은지 끊임없이 질문하고 탐색해야 합니다. 그리고 이 과정에서 기존의 틀에 갇히지 않고 황당한 상상력을 발휘하는 것이 중요합니다.
"인간은 왜 사는가?"라는 거창한 질문보다 "어떻게 하면 즐겁게 살 수 있을까?"라는 질문에 집중하는 것이 더 유익할 수 있습니다^4. 삶에 대한 답은 결국 자기 자신 안에 있으며, 그것을 찾아가는 과정에서 황당한 생각의 힘을 활용할 때 우리는 진정한 삶의 실력을 갖추게 될 것입니다.
당신은 오늘 얼마나 황당한 생각을 해보셨나요? 자신만의 삶의 실력을 키우기 위한 첫 걸음을 내딛어 보세요.
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The Reason Why We Should Live With Absurd Thoughts: Professor Choi Jin-seok's Life Skills
Professor Choi Jin-seok's lectures on Zhuangzi's philosophy are filled with insights that overturn our conventional ways of thinking. The concept of 'absurd thoughts' is not merely fantastical imagination but a powerful creative tool that fundamentally transforms our lives. Why should we live with absurd thoughts? Because it's the path to enhancing our quality of life and finding our true authenticity.
The Dilemma of Modern People Not Living True to Themselves
What is the source of many conflicts and difficulties in our lives? Professor Choi finds the cause in "not living as ourselves."
"Why do we face so many conflicts and difficulties? Because we don't live as ourselves. We live according to predetermined minds, or like others, or like a collective 'us.' How can such a self fit into the world? It's not easy, is it?"
In modern society, many people live according to social expectations and norms rather than their true selves. While this lifestyle may appear stable on the surface, it amplifies inner conflicts and anxieties^2. Why do we follow others? Professor Choi explains this as 'intellectual laziness.'
"We've become so weak that we avoid doing things if they're not easy or if they're difficult. Why do we easily follow others? Because following doesn't require energy or effort. It's because we're lazy. I call this 'intellectual laziness' – it's because we're lazy."
Discovering yourself and living true to yourself is a difficult process that requires much energy and effort. That's why many people choose the easier path.
The Importance of Mind Control: The Core of Zhuangzi's Philosophy
One of the important lessons of Zhuangzi's philosophy is that the state of our mind determines the quality of our lives. Professor Choi explains:
"Living through life, when my mind is troubled, suffering, or worried, I tend to blame others or external situations, looking for causes outside myself. But in reality, the cause often lies in my mind, and I've found that most problems can be resolved if I control my mind well."
We often look for the cause of problems externally, but in fact, the source is often in our own minds^4. Zhuangzi's 'Xiaoyaoyou' (逍遙遊) talks about this free state of mind. It means an attitude of living freely, liberated from all worldly constraints and restrictions^8.
The Modern Meaning of Zhuangzi's Philosophy: Life Skills
Many people understand Zhuangzi simply as a philosopher who pursued 'absolute freedom,' but Professor Choi reinterprets his philosophy as 'life skills.'
"Zhuangzi is described in various ways, like 'a person who pursued absolute freedom,' but in my recent book, I titled it 'The Skill of Life.' I understand him as a philosopher who advocated living a life with the greatest skill."
Life skills refer to the ability to live a solid and high-quality life beyond mere survival^17. Freedom and happiness are important not as ends in themselves but because they contribute to enhancing the quality and quantity of life.
Affirm Fantasy: Imagination Beyond Reality
Professor Choi emphasizes the importance of 'fantasy.' Here, fantasy doesn't mean mere daydreaming, but imagining possibilities beyond reality and moving towards them.
"You must live in fantasy, you must live in fantasy... If you live in the visible, tangible reality, how do you live? That visible, tangible reality... Because we want to live in a reality better than reality, the current reality has value. If you just live it as it is, what's the point? So the reality beyond the current reality, beyond it... What's designed, that's fantasy. So you must live in fantasy so that reality can move a step towards fantasy... Therefore, one who lives in fantasy is a great person."
Zhuangzi's representative fable of 'Kun' (鯤) and 'Peng' (鵬) demonstrates this power of fantasy^8. The story of a small fish transforming into a massive sea bird and flying ninety thousand li symbolizes imagination and possibilities that transcend reality^17.
The Importance of Self-Centered Life: Zhuangzi's 'Zikuai' (自快)
Professor Choi emphasizes the importance of a life centered on 'self' (自). In Zhuangzi's philosophy, this is called 'zikuai' (自快), which means to live a life that gives pleasure to oneself^8.
"After reading Zhuangzi and being moved, all you say is 'like Zhuangzi,' 'live like Zhuangzi,' 'you sound like Zhuangzi.' Then, how did Zhuangzi live? The Zhuangzi you're trying to live like, who did he live like to become Zhuangzi? Ah, Zhuangzi lived like Zhuangzi, and Zhuangzi became Zhuangzi by living like Zhuangzi. You should live like you."
Many people try to imitate successful people, but the reason these people succeeded is not because they followed others, but because they pioneered their own path. Pursuing your authenticity affects not only individual happiness but also the creativity and development of society as a whole.
"The issue of living like yourself, this directly affects creativity, freedom, courage, industry... That's why it's important. It's not just something happening in your head, it directly changes our society and has a significant impact on our economy..."
Beyond Right and Wrong, Towards Beauty
Professor Choi diagnoses that modern society is mired in criteria of 'truth and falsehood, good and evil.' Dichotomous thinking that tries to divide everything into right and wrong, good and evil ultimately breeds conflict and violence.
"Truth and falsehood, good and evil, right and wrong... It's similar to our country now, right? We try to strictly determine what's right and wrong, so we insist that only our own view is right and others are bad... So, in this spirit of judging that I am right and the other is wrong, 'naeronambul' (a Korean term for applying a double standard)... If I am right and the other is different, will the world be peaceful or violent? Very violent, very violent."
Zhuangzi presents 'beauty' (美) as a value one level higher than these 'truth and falsehood, good and evil.' In the realm of beauty, rather than judging right and wrong, harmony is achieved through inclusion, concession, and generosity.
"It's 'intellect, virtue, body,' yes, intellect, virtue, body. This is a lie. 'Body, virtue, intellect' is correct. It should be 'body, virtue, intellect.' It's not 'truth, goodness, beauty' but 'beauty, goodness, truth.' So the highest priority is body. Then virtue, then intellect. Then the highest is the realm of beauty, that's the highest."
This means that our existence itself (body) is more important than knowledge or moral judgment, and ultimately, we should strive for the realm of beauty (美).
The Power of Absurd Thoughts: The Driving Force of Civilization's Development
Professor Choi emphasizes the power of 'absurd thoughts.' Here, 'absurdity' means breaking existing frames and exercising new imagination.
"This absurdity is human power. Who is more absurd, determines who is a greater human. It's the scope of imagination."
As an interesting case, Professor Choi predicted the success of director Hwang Dong-hyuk after watching the movie in 2014. This was because of the absurd setting in the movie where an old lady turns into a young woman when a camera flash goes off. Director Hwang later achieved global success with ^5.
"Civilization is the result of thinking, and thinking itself is actually absurd. A civilization with high thinking creates a high level of civilization."^7
The background to Western civilization's dominance includes the unrealistic and extensive imagination of Greek and Roman mythology, the development of abstract geometry, and a ceaseless spirit of exploration. Such 'absurd thoughts' drive the development of civilization.
Conclusion: The Skill of Living True to Yourself, Thinking Absurdly
Professor Choi's lecture ultimately leads to the importance of 'living true to yourself' and 'thinking absurd thoughts.' When we find our true selves and exercise absurd imagination that breaks existing frames, we can develop life skills and live a richer life.
Zhuangzi's philosophy provides important insights for us even after 2,300 years. Especially for modern people living in an age of uncertainty, Zhuangzi's teachings offer wisdom to find inner peace and enhance the quality of life^17.
To live true to yourself, you first need to know yourself. You need to constantly question and explore what you like, what you value, and what kind of life you want to live. And in this process, it's important to exercise absurd imagination without being trapped in existing frames.
It may be more beneficial to focus on the question "How can I live pleasantly?" rather than the grandiose question "Why do humans live?"^4. The answer to life is ultimately within yourself, and when you utilize the power of absurd thinking in the process of finding it, you will acquire true life skills.
How many absurd thoughts have you had today? Take the first step to develop your own life skills.
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